علت درد کتف و شانه

دردی که از گردن به کتف و شانه و پس از آن از طریق دست تا سر انگشتان کشیده می‌شود و با هر حرکت دست، آه از نهاد بلند می‌کند. آهی ناشی از درد گرفتگی ناحیه سرشانه که به سراغ خیلی‌ها که کار یا ورزش سنگین می‌کنند، اجسام سنگین را بی‌خیال از عواقبش جابه‌جا می‌کنند و از اثرات مثبت ورزش‌کردن نیز غافل‌ هستند، می‌آید حتی گاهی شانه درد که ناحیه کتف، گردن و دست‌ها را درگیر می‌کند باعث بی‌حسی این مناطق نیز می‌شود.

چنین علائم و نشانه هایی در کتف و شانه معمولا بر اثر انجام مکرر کاری در حالت اشتباه بدنی ایجاد می‌شود و منجر به وارد آمدن فشار روی نواحی کتف و شانه می‌شود. متخصصان، بروز این علائم و نشانه ها را نشانه ابتلا به سندرومی می‌دانند که در آن عروق خونی و اعصاب پشت کتف و ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرد.

آسیب‌دیدگی شبکه عصبی و عضلات ناحیه گردن ،کتف و شانه می‌تواند عامل بروز دردهای شدید و ناتوان‌کننده، بخصوص در حرکات مربوط به دست‌ها بشود. اما سوال اصلی اینجاست که چه اتفاقاتی منجر به بروز چنین علائم و نشانه هایی می‌شود؟

متاسفانه تفکیک دردهایی که از گردن به کتف و شانه انتشار پیدا می‌کند، مشکل است. این دردها ممکن است از مهره‌های گردن و به شانه‌ها در یک طرف یا دو طرف انتشار پیدا کند یا ممکن است پشت کتف و استخوان کتف را درگیر کند که از دردهای رایج و شایع شانه است که به دست‌ها نیز می‌رسد. در مواردی نیز بالای بازو در محل اتصال بازو به کتف درگیر می‌شود که معمولا با حرکت دست تولید درد می‌کند. البته درد شانه و کتف بیشتر به خاطر کشیدگی عضلات ناشی از ورزش‌های سنگین، بلند‌کردن اجسام سنگین، تکرار ضربه‌های مکرر کاری یا به خاطر بیماری‌های عضلانی و نقص ساختمان آناتومی بدن است.

سندرومی که باعث درد کتف و شانه‌ها، گردن درد و بی‌حسی انگشتان می‌شود نیز ممکن است ناشی از ورزش‌های سنگین چون وزنه‌‌برداری، جراحت‌ها یا وجود نقص‌های مادرزادی در ناحیه گردن باشد. از شایع‌ترین دلایل بروز این سندروم صدمه جسمی ناشی از حوادث رانندگی و آسیب‌های مکرر هنگام کار یا فعالیت‌های ورزشی است. حتی آسیبی در گذشته می‌تواند در زمان حال به بروز این سندروم منجر شود و گاهی حتی پزشکان قادر به تشخیص دلیل اصلی آن نیستند.

ارتباط مفصل کتف و شانه

شانه بعنوان یک مفصل پر تحرک با دامنه حرکتی بالا نقش مهمی در حرکات بدن دارد. این مفصل پیچیده در واقع از چهار مفصل تشکیل می شود. مفاصل شانه شامل چهار مفصل زیر است که از طریق مفاصل زیر شانه و کتف بایکدیگر در ارتباطند:

  • مفصل اول بین کتف و بازو بنام گلینوهومرال مفصل اصلی است.
  • مفصل دوم بین ترقوه و کتف است.
  • مفصل سوم بین کتف و قفسه سینه که پس از تکمیل حرکت مفصل اصلی با حرکت خود دامنه حرکتی شانه را افزایش می دهد.از مجموع 180 درجه 60 درجه آن مربوط به این مفصل است.
  • مفصل چهارم بین استخوان جناغ و ترقوه است که گاهی بخصوص در سنین بالا بیرون زدگی پیدا می کند و اکثرا از نظر ظاهر و زیبایی برای بیماران ناراحت کننده  است.

به دلیل وی‍ژگی خاص مفصل شانه و حرکات آن در تمام جهات این مفصل مستعد تورم پارگی لیگامان ،دررفتگی و تاندون خشکی و جمود مفصل و محدودیت حرکتی است.

این مفصل به عنوان شاهکار بیو مکانیک بدن بسیار پیچیده است و برای هر حرکت خود از برنامه ویژه ای تبعیت میکند.طرز قرار گرفتن مفصل به شکل آزاد بدون ارتباط استخوانی پایدار این مفصل را منحصر به فرد نموده است. این مفصل از عمق به سطح دارای چند لایه است:

  • لایه استخوانی و مفاصل
  • لایه عضلات تاندون و لیگامان
  • لایه عروق و بافت نرم و بورسها
  • لایه پوست

سه استخوان کتف ترقوه و بازو این مفصل را تشکیل می دهد.

  • لابروم

بافتی محکم با قوامی غضرفی است که برای افزایش گودی مفصل شانه قرار گرفته است و موجب پایداری بیشتر حرکت استخوان بازو در فضای مفصل شانه شده است.

  • بورسها

فضاهایی شبیه به کیسه بوده که با مایع سینوویوم پر شده اند و بین دو ساختمانی که قرار است روی هم بلغزند قرار می گیرندو مستعد التهاب بوده و التهاب آنها رابورسیت می گویند

شانه شامل چهار عضله و تاندون است که اطراف مفاصل شانه را پر کرده اند. آسیب سرشانه یکی از دلیل بروز درد شانه می باشد. ورزش شانه یکی از مهم ترین درمان ها برای دردهای شانه و یکی از درمان های توانبخشی بعد از جراحی می باشد. ورزش به کارآیی بهتر عضلات کمک می کند. توانبخشی شانه بر روی انعطاف پذیری و استحکام شانه اثر می گذارد.

افرادی که دارای درد شانه می باشند، غالبا از سفتی شانه شکایت می کنند، آنها به سختی موهای خود را شانه می کنند و به سختی دستان شان را به پشت خود می رسانند.
اگر ورزش های نامناسبی انجام دهید، ممکن است اعضلات شانه صدمه ببینند و ملتهب گردند. لذا قبل از انجام هر نوع ورزشی، باید از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید ورزش کنید یا نه؟
در برخی از دردهای شانه ای، ورزش کششی مهم ترین بخش درمان درد شانه را شامل می شود. کشش کمک می کند تا عضلات شانه شل شوند و از خشکی درآیند و به راحتی بتوانند بچرخند.یکی از مهم ترین دلایل سفتی شانه، چسبندگی capsulitis و شانه یخ زده می باشد. این امر موجب بی حرکتی شانه، بعد از صدمه و یا جراحی می گردد.

درمان درد کتف و شانه با نرمش های کششی

تمرینات زیر در بهبود دردهای کتف و شانه می توانند به شما کمک کنند.شما از همین حالا قادر به انجام این تمرینات هستید .حرکات زیر ساده و بدون هزینه می باشند و می توانید به طور روتین در حین استراحت و یا هنگام کار آنها را برای کاهش و بهبود درد کتف و شانه انجام دهید.

  • نرمش کششی عضلات سینه ای

مقابل دیوار بایستید و دستانتان را روی دیوار و کمی بالاتر از سطح سر قرار دهید . به آرامی و تا زمانی که احساس کشش در سر شانه تان کنید به جلو متمایل شوید . 30-15 ثانیه مکث کنید . این حرکت را 3 بار تکرار کنید .

کشش عضلات سینه ای

  • نرمش کششی قفسه سینه

روی صندلی بنشینید و دستان را پشت سر بگیرید . به آرامی به سمت عقب خم شوید و نگاهتان رو به سقف باشد . این حرکت را 10 بار تکرار کنید . سعی کنید این تمرین را چند بار در طول روز انجام دهید .

کشش قفسه سینه1

  • نرمش بالا بردن دست با حمایت دیوار

پشت به دیوار بایستید و یا بنشینید . دستانتان را روی دیوار قرار دهید به طوری که مچ و آرنج روی دیوار باشد .به آرامی دستان خود را بالا ببرید توجه شود دستانتان چسبیده به دیوار حفظ شود . این حرکت را در 3 ست 10 تایی انجام دهید .

بالا بردن دست با حمایت دیوار

  • نرمش به هم فشردن 2 کتف

در حال نشسته یا ایستاده دستانتان را در راستای بدن حفظ کنید . دو کتف را به هم بفشارید و 5 ثانیه مکث کنید . این حرکت را در 3 ست10 تایی انجام دهید .

به هم فشردن دو کتف

  • نرمش بالا بردن دستها در حالت خوابیده به شکم

رو به شکم روی یک سطح محکم و صاف بخوابید .یک بالش را زیر سینه خود قرار دهید دستهای خود را باز کنید و در طرفین بدن خود قرار دهید ، انگشت شست رو به بالا باشد.به آرامی دستان خود را بلند کنید به طوری که کتفتان به سمت هم فشرده شود ، سپس به آرامی پایین آورید . حرکت را در3 ست 15 تایی انجام دهید . برای پیشرفت و مشکل ساختن حرکت می توانید در دستتان از وسایلی مثل وزنه سبک ، قوطی و…. استفاده کنید .
بالا بردن دست ها در حالت خوابیده به شکم

  • نرمش کششی قفسه سینه

1. روی زمین بنشینید و پاها را به جلو دراز کنید و عضلات ران را با دست بگیرید .سر و گردن را به طرف ناف و جلو خم کنید و تا 15 بشمارید .
2. برای کشش شانه و سمت راست : دست راست را بالا و موازی سطح قرار داده و سپس به سمت چپ بچرخید 15 ثانیه مکث کنید این حرکت را 3 بار تکرار کنید .
3. این حرکت را برای سمت چپ نیز تکرار کنید .

کشش قفسه سینه

  • نرمش کششی سر شانه

وسط یک طناب الاستیکی را به یک تکیه گاه ببندید و دو سر آن را در دست بگیرید .بازوهایتان باید هم سطح شانه و موازی سطح باشد و به آرنج ها زاویه 90 درجه بدهید . طناب را به عقب بکشید به طوری که دو کتف کمی خم شوند .
این حرکت را در 3 ست10 تایی انجام دهید .

حرکت کششی سر شانه

.

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

moshavere