شکستگی مفصل شانه معمولا در آسیب های با شدت زیاد مثل تصادفات وسایل نقلیه و سقوط از ارتفاع دیده میشود و به همین خاطر شکستگی شانه در بسیاری اوقات با آسیب به دیگر قسمت های بدن مثل آسیب به جمجمه یا ستون مهره یا آسیب به ریه و شکستگی دنده ها همراه است. درمان شکستگی استخوان شانه درمان غیر جراحی میباشد ولی بعضی از انواع شکستگی های مفصل شانه مانند شکستگی گردن استخوان کتف گر همراه باجایجایی زیاد باشند، درد شانه ممکن است نیاز به عمل توسط جراح شانه داشته باشند. در ادامه مطلب به چگونگی درمان شکستگی شانه میپردازیم :

علت

شکستگی شانه و کتف معمولاً به خاطر افتادن بر روی شانه (برای مثال در هنگام اسب سواری، تکل زدن در فوتبال، یا دوچرخه سواری) یا به خاطر برخورد با یک بازیکن دیگر در فعالیت های ورزشی همچون راگبی یا فوتبال (برای مثال یک برخورد شدید به شانه و مفصل آن) ایجاد می شود. ترک خوردگی و شکستگی کتف و شانه همچنین می تواند در نتیجه افتادن بر روی آرنج یا کشیدن بازو نیز برای فرد ایجاد شود. در این موارد، نیرو از طریق شانه به استخوان ترقوه منتقل می شود و اگر شدت آن به مقدار زیاد باشد، ممکن است باعث ترک خوردن و یا شکستگی ترقوه شود. معمولا پس از ترمیم استخوان و انجام حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی شکستگی ترقوه، عملکرد طبیعی به مفصل باز می گردد.

علائم و نشانه های شکستگی مفصل شانه

از علائم شکستگی شانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید در هنگام حرکت دادن اندام فوقانی و یا در هنگام فشار بر روی استخوان شکسته شده
  • تورم در ناحیه پشت شانه و کتف
  • خراشیدگی پوستی و خونمردگی در پشت شانه و کتف

درمان شکستگی مفصل شانه

درمان شکستگی مفصل شانه درمان غیر جراحی میباشد که بصورت آویزان کردن اندام فوقانی به گردن است . مدت بی حرکتی مفصل شانه معمولاً سه هفته است و این زمانی است که مفصل شانه نیاز داد تا جوش بخورد. در ۲۴ ساعت اول بعد از شکستگی مفصل شانه میتوان با سرد کردن ناحیه پشت کتف، مانع از افزایش تورم و خونریزی شد.

بعضی از انواع شکستگی های مفصل شانه مانند شکستگی های حفره گلنوئید و یا شکستگی گردن استخوان کتف یا شکستگی زائده آکرومیون، اگر همراه باجایجایی زیاد باشند ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند.

اگر زائده آکرومیون دچار شکستگی خرد شده با جابجایی زیاد شده باشد قطعات خرد شده را توسط عمل جراحی برمیدارند و عضله دلتوئید را به بقایای زائده آکرومیون میدوزند. در صورتیکه قطعه شکسته شده بزرگ و با جابجایی زیاد باشد قطعه شکسته شده را با عمل جراحی جااندازی کرده و با پیچ فیکس میکنند.

حرکات شانه ممکن است بعد از این شکستگی به سرعت محدود شود. بنابراین لازم است تا هر چه زودتر معمولا در همان هفته اول بعد از شکستگی، حرکات شانه شروع شود. این حرکات و نرمش ها برای بدست آوردن دامنه حرکات شانه است.

نرمش های کششی و تقویتی باید تا زمان بدست آوردن کامل حرکات مفصل شانه و تقویت عضلات آن انجام شوند. این زمان ممکن است حتی تا یک سال هم طول بکشد.

توانبخشی و درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه

تمرینات زیر برای توانبخشی و درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه ارائه شده اند، چنانچه فرآیند  درمان درد شانه شما به علت ضعف عضلانی و یا محدودیت حرکتی باشد این تمرینات برای شما بسیار مؤثر خواهند بود.همچنین اگر کتف شما آسیب دیده باشد، با انجام این تمرینات می تواند موجب تقویت عضلات شانه شوید و به روند بهبود درد پس از شکستگی کمک کنید.

۱- ورزش بالا بردن شانه

 

 

بالا بردن شانه
بایستید. با آرنج صاف، دست خود را روی دیوار قرار داده و انگشتان دست را روی دیوار بالا ببرید. سپس۱۰ ثانیه نگه دارید. این حرکت را سه بار تکرار کنید. روزی سه جلسه این ورزش را  برای درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه انجام دهید.

۲- ورزش دورشدن شانه

 

 

دور شدن شانه
بنشینید. دست تان را از بدن دور کنید. باید آرنج صاف و کف دست به سمت پایین باشد. شانه خود را بالا نبرید. ۱۰ ثانیه شانه خود را در این وضعیت نگه دارید. این ورزش را ۳ بار تکرار کنید.روزی سه جلسه این ورزش را برای درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه  انجام دهید.

۳- ورزش برای انحنای شانه

 

 

ورزش برای انحنای شانه

دستان خود را به هم بچسبانید و دستان خود را بالای سر ببرید. آرنج نباید خم شود. این ورزش را می توان به شکل نشسته، یا به پشت خوابیده انجام داد.۱۰ تا ۲۰ بار این ورزش را تکرار کنید.

ورزش برای انحنای شانه2
در وضعیت ایستاده هم می توانید با هر دست به طور جداگانه، به میزان ۳ بار انجام دهید.روزی سه جلسه این ورزش را برای درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه انجام دهید.

۴- ورزش چرخش سرشانه

 

چرخش سر شانهآرنج خود را روی میز قرار دهید و آن را حرکت ندهید. ساعد خود را به جلو و عقب ببیرید. ۱۰ بار تکرار کنید. روزی سه جلسه این ورزش را انجام دهید.

۵- ورزش چرخش شانه (قسمت داخلی)

چرخش شانه (قسمت داخلی)
به پهلوی خود بخوابید. آرنج دستی که در روی زمین قرار دارد، باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. یک وزنه سبک در این دست تان بگیرید و آن را به طرف سینه ببرید و آرام برگردانید. ۱۰ بار تکر کنید. سپس بر روی پهلوی دیگر خود بخوابید و این ورزش را تکرار کنید. روزی سه جلسه این ورزش را برای درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه  انجام دهید.

۶- ورزش چرخش شانه (قسمت داخلی)


- چرخش شانه (قسمت داخلی)
دست خود را پشت تان قرار دهید و بالا و پایین ببرید. ۱۰ بار این ورزش را انجام دهید. روزی سه جلسه این ورزش را برای درمان درد پس از شکستگی مفصل شانه انجام دهید.

۷- ورزش چرخش شانه (قسمت خارجی)

 

چرخش شانه (قسمت داخلی)
به پهلو دراز بکشید. دستی را که روی زمین قرار دارد، زیر سرتان بگذارید. آرنج دستی که در بالا قرار دارد، باید دارای زاویه ۹۰ درجه باشد. یک وزنه سبک در دست بالایی بگیرید و آن را از سینه دور کنید و آرام برگردانید. این ورزش را ۱۰ بار انجام دهید. روزی سه جلسه این ورزش را انجام دهید.

منابع: سایت علم ورزش ، وبلاگ دکتر پیریایی

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

moshavere