گرفتگی ماهیچه انقباضات قوی ودردناک ماهیچه ها است که ناگهانی رخ میدهد و برای چند ثانیه وچند دقیقه درماهیچه ها پایداراست.گرفتگی معمولا درساق پا رخ میدهد که به آن قولنج یا گرفتگی عضلات هم گفته میشود و در مواقعی هم فرد را دچار درد ساق پا میکند.

گرفتگی ماهیچه ها درشب براثر گرفتگی ناگهانی ماهچه های پشت ساق پا ایجاد میشود.این گرفتگی دربعضی ازمواقع در ران یا پا و زمانیکه خواب هستید یاهنگام برخاستن ازخواب ایجاد میشود.

علت و دلایل

دلایل گرفتگی و علت درد ساق پا هنوز مشخص نشده است گرفتگی ماهیچه براثر شرایط وفعالیت های زیادی مانند مواردزیر رخ میدهد.

1-  انجام تمرینات ،آسیب دیدگی ،استفاده بیش ازحد ازماهیچه ها

2-  بارداری :گرفتگی ماهیچه ها زمانیکه موادمعدنی بدن مانند کلسیوم ومنیزیوم کاهش یافت رخ میدهد کاهش این مواد درخانمهای باردار مخصوصا درماه های آخر بارداری شدید تراست وباعث گرفتگی ماهیچه ها میشود

3-  قرارگرفتن درمعرض دمای سرد مخصوصا آب سرد

4-  شرایط بحرانی دیگر مانند بیماری های سرخرگ یا رگ ،بیماری های کلیوی ،بیماری تیروئید،بیماری اسکلروسیز

5-  ایستادن برروی جاهای نامطلوب برای مدت طولانی ،نشستن طولانی مدت ،خوابیدن درحالیکه   ساق پا دروضعیت نامناسب قراردارد

6-  عدم وجود مواد معدنی کافی مانند پتاسیم وکلسیوم درخون

7-  خشک شدن بدن به این معنی است که میزان آب بدن کم شده است

8-  مصرف داروها خاص مانند داروهای ضدافسردگی،داروهای ازدیاد ادرار واستاتین وداروهای استروئید

راه های درمان

leg_cramp.jpg.size_.xxlarge.letterbox-300x200

شما میتوانید راه های مختلفی را  برای متوقف کردن گرفتگی ماهیچه ها برای انتخاب بهترین نوع درمان  امتحان کنید.

  • انجام تزریق برا ی کاهش گرفتکی ماهیچه

اورفنادرین Orphenadrineبرای درمان درد ناشی ازگرفتگی ماهیچه ها استفاده میشود این درمان معمولا همراه با درمان های دیگری چون استراحت ،فیزیوتراپی وغیره انجام میشود.

این دارو معمولا باتزریق دررگ یا ماهیچه بوسیله متخصص انجام میشود این تزریق باید دوبار در یک روز و هر12ساعت انجام شود.اگر این تزریق در رگ انجام شود باید بعد از تزریق بیمار 5 دقیقه استراحت کند.

اگر بیمار بیش ترا ز 5 تا10 دقیقه بعدازتزریق دراز بکشد ممکن است احساس گیجی به او دست دهد و رنگ پریده شود.درصورتیکه علائم گفته شده ادامه داشته باشد پزشک به جای تزریق اورفنادرین نوع خوراکی آن رابرای بیمار تجویزمیکند.درصورتی که شرایط شما بهبود نیافت یا شدیدتر شد حتما پزشک را مطلع کنید.

-  کشش و ماساژ ماهیچه ها

-  گرفتن یک دوش وحمام آب گرم برای شل کردن عضلات، قرارد ادن یک پدگرم برروی عضلات هم متیواند موثرباشد

-  به کاربردن یخ یا بسته های یخ، برای استفاده از بسته های یخ آن را در یک پوشش یا حوله ای قراردهید و آنرا به صورت مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید

-  مصرف داروهای بدون نسخه ای مانند استامینوفن(تایلنول)ایبوپروفن(ادویل ،مورتین)ناپروکسین برای جلوگیری ازهرگونه عوارض جانبی برای مصرف این داروها حتما موارد پزشکی که درداخل داروقرار دارد را مطالعه کنید

-  درصورتی که پزشک برای گرفتگی عضلات دارویی برای شما تجویزکرده است آن دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.درصورتی که هرگونه مشکلی با مصرف این داروها برای شما ایجاد شد حتما به پزشک اطلاع دهید.

-  ازمواد مایع استفاده کنید نوشیدنی های ورزشی مانند گاتروید میتواند به گرفتگی ماهیچه ها کمک کند.

-  پیاده روی کنید وپاهایتان را حرکت دهید

-  ماهیچه پشت ساق پاهای خود را بکشید این کشش را می توانید زمانیکه نشسته یا ایستاده اید انجام دهید

- زمانیکه مینشینید ساق پای خود را به صورت مستقیم قراردهید یا بروی زانوی خود خم کنید .هم چنین قرار دادن یک حوله گرد شده بر زیر ناحیه توپی شکل پا و نگهداشتن آن با پا وکشیدن حوله به آرامی به سمت خودتا ن درحالیکه زانوهایتان کاملا صاف باشد وخم نشود می تواند بسیار موثر باشد.

-  کشش پشت ساق پا

 Untitled

این تمرین برای کشش ماهیچه پشت ساق پا وتاندون آشیل بسیارموثراست این تمرین را 3یا4 مرتبه دریک روزو5 روز درطول یک هفته انجام دهید انجام این حرکت به صورت زیراست

رو بروی یک دیوار بایستید ودستان خود را مقابل خودتان تا حدود چشمانتان بر روی دیوار قراردهید ساق پایی که می خواهید کشش دهید با فاصله یک قدم درپشت ساق پای دیگر قراردهید.پاشنه پای عقبی خودرا بر روی زمین قراردهید زانوی جلویی خود را خم کنید تا ساق پای عقبی کشیده شود و کششی در آن احساس شود.این کشش را 15 تا30 ثانیه نگه دارید و2 تا4 مرتبه تکرارکنید.این حرکت را درحالیکه زانوی عقبی خود را کمی خم میکنید تکرارکنید این کشش باعث کشش قسمت های مختلفی ازماهیچه پشت ساق پا میشود.

پیشگیری

موارد زیر می توانند باعث پیشگیری ازگرفتگی ماهیچه ساق پا شوند

-تاجاییکه امکان دارد نوشیدنی و مواد مایع بنوشید این اقدام باعث می شود که ادرار شما به رنگ زرد و مانند آب باشد

-از مصرف الکل خودداری کنید

- ازمصرف مواد غذایی خود مطمئن باشید .مخصوصا خانم های باردار تا مطمئن شوید بدن شما به میزان کافی کلسیم ،پتاسیم و منیزیم جذب میکند

- ورزش هایی مانند دوچرخه سواری برای کشش ماهیچه ها انجام دهید

-ماهیچه های خود را هر روز بکشید مخصوصا بعداز تمرینات و در رختخواب هنگام خوابیدن

-میزان تمریناتی را که انجام میدهید یک دفعه افزایش ندهید درصورت تمایل به افزایش تمرینات هرهفته به میزان کمی آنها را افزایش دهید

-به صورت روزانه ازمکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید

اگر داروهایی مصرف میکنید که منجر به گرفتی ماهیچه ها میشود پزشک باید داروهای شما را تغییردهد

انجام اقداماتی هنگام  بازگشت گرفتگی ماهیچه ها

درصورتیکه که گرفتگی ماهیچه ها به بدن بازگشت یا شدیدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید این شرایط ممکن است براثر اختلالات دیگری چون سندروم بی حرکتی ساق پا رخ داده باشد

درصورتی که گرفتگی ماهیچه به بدن بازگردد و باعث آزار شما شود و در خواب شما اختلال ایجاد کند پزشک داروهایی را برای شل کردن عضلات برای شما تجویز میکند

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

moshavere