روش صحیح بلندکردن اشیاء

8-2

اکثر کمردرد ها ، آنچنان که مردم می کنند؛ به علت بلندکردن اشیاء است اما همچنان که قبلاً گفتیم، بلندکردن اشیاء، عامل بخش اندکی از عوارض کمر است و عامل اصلی، ضعف عضلات پشت است. به هرحال درست بلندکردن اشیاء را باید آموخت.به این نکات توجه کنید:

8-3

1- فکرهر جسمی را قبل از بلندکردن سبک و سنگین کنید.

2- پاها را از هم باز کنید و حالت تعادل به خود بگیرید.

3- زانوها را خم کنید.

4- پشت را صاف نگه دارید.

5- شیء را محکم در دست بگیرید.

6- آن را نزدیک به بدن نگه دارید.

7- از چرخاندن بدن خودداری کنید.

- قبل از اینکه به توضیح این نکات بپردازیم باید متذکر شویم کسانی که سعی می کنند تا شیء سنگینی را بلندکنند، پشت خود را خم می کنند، زانوها و بازوها را به حالت مستقیم نگه می دارد که این عامل، ستون فقرات را در معرض درد قرار می دهد. برای بلندکردن اشیاء به نحوه صحیح، باید موارد زیر را درنظر داشت:

1- زانوها و باسن  را خم کنید و پشت را صاف نگه دارید.

2- شی ء را با نیروی پاها که قوی تر از عضلات کمر هستند، بردارید.

3- آرنج ها را در حالت خم شده حفظ کنید به گونه ای که وزن شیء نزدیک به بدن قرار بگیرد.

-.ممکن است زمانی شمامجبور شوید تا جسمی را در وضعیت نامناسب بلند کنید.در چنین زمانی اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه پیچش یا حرکتی در ستون فقرات رخ ندهد.

نحوه صحیح برداشتن جسمی که در بلندی قرار دارد

 

نحوه صحیح برداشتن جسمی که در بلندی قرار دارد

- گاهی مجبور هستید که جسمی را که در بلندی قرارگرفته است بردارید. در چنین حالاتی متوجه می شوید که هنگام بلندکردن اشیای بالای سر، ستون فقرات شما شروع به خم شدن می کند. در این هنگام از نردبان یا چهارپایه استفاده کنید، به طوری که بازوان خم شوند. بعد از بلندکردن اشیاء ممکن است آنرا حمل کنید. در این حالت، جسم را نزدیک به بدن حفظ کنید که از واردشدن فشار به پشت جلوگیری  می کند.

طرز صحیح حمل کردن اشیاء

8-5

- در هنگام حمل اشیاء، آنها را نزدیک  به  بدن نگه دارید و از حمل  اشیاء بالای سر یا روی شانه خودداری کنید چرا که این موضوع سبب خم شدن ستون مهره ها می شود.

بلند کردن اشیاء و خرید کردن

8-6

 

- در هنگام خرید یا مسافرت، اشیا را به اندازه یکسان با دو دست حمل کنید. این امر سبب تعادل بدن و ستون فقرات  می شود. و سرانجام اینکه اگر جسمی را با کمک فرد دیگری حمل می کنید، هنگام پایین گذاشتن آن، سعی کنید هردو با هم آن را بر زمین بگذارید تا از آسیب در نتیجه فشار زیاد به کمر، جلوگیری شود. اگر به هنگام بلدکردن اشیا حالت تعادلی لگن، درست انجام گیرد، به طور خودکار پشت را به حالت مستقیم نگه می دارد و همچنین ضرورتاً سبب می شود تا زانوان را خم کنید و حفره شکمی را قادر می سازد تا فشار وارده را پخش کند.

منبع : کتاب کمردرد پیشگیری و درمان

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

moshavere