حالت صحیح خوابیدن

ممکن است شما از این که حتی در وضعیت خوابیده نیز باید حالت تناسب و تعادل بدن را حفظ کنید دچار تعجب شوید. اما حقیقت این است که حتی در حالت خواب نیز در وضعیتی قرار بگیرید که بدن حداکثر آرامش را داشته باشد. در صورتی که هنگام  صبح دچار گرفتگی کمر باشیدنشانه این است که شب را به درستی استراحت نکرده اید. از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید، چرا که این حالت سبب می شود که عضلات پشت از حالت انقباض خارج شوند. از طرف دیگر ستون مهره ها دچار قوس شود. در عوض به بغل بخوابید در حالیکه زانوان و باسن به راحتی خم شده باشد و سر را روی یک یا دو بالشت بگذارید، به طوری که لگن در حالت تعادل  قرار بگیرد.

8-14

سعی کنید که مواد درونی رختخواب از مواد بسیار نرم تشکیل شده باشند چرا که این عامل سبب می شود که بدن شُل شده و در حالت استراحت کامل قرارگیرد. به همین دلیل است که شما هیچگاه نباید روی مببل بخوابید. به علاوه از بالشت سفت استفاده نکنید. کودک خود را برای استراحت در گهواره پارچه ای که سبب  می شود پشت او حالت قوس به خود بگیرد قرار ندهید و در عوض از گهواره های چوبی یا فلزی استفاده کنید.

طرز صحیح نشستن هنگام رانندگی

 

در شهرهای بزرگ با توجه به سرعت زندگی، ماشین  دیگر به عنوان وسیله ای تجملی در نظر گرفته نمی شود. در واقع ماشین جزء لاینفک زندگی است. به جرأت می توان گفت که صندلی بسیاری  از ماشین ها در حالت مناسبی قرار ندارند.

  یک صندلی که برای مردی با پاهای بلند تهیه شده است، برای یک زن با پاهای کوتاه نامناسب است. از طرف دیگر یک  فردبلند قامت ممکن است علاوه برمشکل داشتن در سوار شدن اتومبیل، مجبور باشد در تمام مسیر حرکت سر و پاهای خود را خم کند. چنین حالتی دیر یا زود سبب عوارض  در کمر می شود.

در طول یک رانندگی طولانی مدت، راننده بهتراست گاه گاهی ماشین را نگه دارد و برای استراحت دادن پشت و پاهای خود از ماشین خارج شود. علاوه براین، بیرون آمدن یا سوارشدن در ماشین نیز باید به دقت انجام شود. بهتر است که این عمل شبیه بیرون آمدن یا رفتن به رختخواب باشد.

هنگامی که قصد سوارشدن به ماشین رادارید، ابتدا در لبه صندلی بنشینید در حالیکه پاها خارج از ماشین روی زمین قرار بگیرند؛ سپس به  پشت خم  شوید و وارد ماشین شوید و بالاخره پاها را به آرامی به درون بکشید. برای خروج از اتومبیل عکس این اعمال را انجام بدهید. ابتدا پاها را از ماشین خارج کنید و سپس به اندازه کافی به سمت جلو خم شوید و سرانجام برخیزید.

download (34)

منبع :کتاب کمردرد پیشگیری و درمان

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

moshavere