انجام این تمرینات برای درمان بیماری های ستون فقرات مفید هستند و همچنین موجب تقویت سیستم عصبی بدن می شوند. مهمترین این تمرینات عبارتند از حرکت کبرا، حرکت ملخ و حرکت کمان .

رفع بیمارهای ستون فقرات با حرکت کبرا

برای رفع بیماری های ستون فقرات روی شکم دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. کف دست های خود را در کنار قفسه ی سینه روی زمین بگذارید، پیشانیتان می بایست روی زمین قرار گیرد. حال بدن خود را شل کنید و عضلات در حال استراحت کامل باشند.

حال آرام و به آهستگی سر و شانه های خود را بالا بیاورید و تا آنجا که می توانید سر را به عقب خم کنید. در همین حالت خود را روی انگشتان بلند کنید و پشت خود را به عقب خم کنید.

توجه داشته باشید که انحنای بدن حفظ شود. مطمئن شوید که فشار زیادی به ستون فقرات نمی آید. در این حالت مدتی بمانید و سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید.

هنگامی که بدن خود را بلند می کنید، عمل دم را انجام داده و تا انجام آخرین مرحله ی حرکت نفس خود را حبس کنید. هنگامی که دارید به حالت اولیه بر می گردید ، عمل بازدم را انجام دهید.

  • فواید تمرین حرکت کبرا در رفع بیماری های ستون فقرات

 این تمرین موجب تقویت مهره های کمری و در درمان بیماری های ستون فقرات و دردهای عضلانی پشت مؤثر است.

downwordresize1

رفع بیماری های ستون فقرات با حرکت ملخ

برای رفع بیماری های ستون فقرات روی شکم صاف دراز بکشید و دست ها را در دو طرف بدن و زیر ران ها قرار دهید. سر خود را بالا آورید و چانه ی خود را روی زمین قرار دهید. یک پا مستقیم روی زمین باشد و پای دیگرتان را تا آنجا که می توانید، بلند کنید.

مدتی در این وضعیت بمانید و سپس پای خود را  به آرامی پایین آورید. این حرکت را با پای دیگرتان نیز انجام دهید. هنگامی که روی زمین دراز می کشید عمل دم را انجام دهید.

وقتی پای خود را بالا می برید و در همان حالت می مانید نفس خود را نگه دارید و وقتی دوباره پای خود را پایین می آورید، عمل بازدم را انجام دهید. این تمرین را پنج تا ده بار تکرار کنید.

برای رفع بیماری های ستون فقرات روی شکم دراز بکشید، دست های خود را با مشت های گره کرده زیر ران قرار دهید. سر خود را بالا آورید و چانه ی خود را روی زمین بگذارید. عمل دم را انجام داده و مشت های گره کرده خود را به زمین بفشارید و بدن خود را سفت کنید.

به آهستگی پاهای خود را تا آن جا که می توانید از زمین بلند کنید. پاهای خود را مستقیم نگاه دارید و ران، زانو و قوزک پاهایتان را به هم بچسبانید. وزن بدن خود را روی بدن و دست هایتان بیندازید.

مدتی حالت بدن خود را در همین وضعیت حفظ کنید و سپس دوباره به وضعیت اول برگردید. هنگامی که روی زمین دراز می کشید عمل دم را انجام دهید.

هنگامی که پاهای خود را بلند می کنید و در همان وضعیت می مانید نقس خود را نگاه دارید و هنگامی که پاهای خود را پایین می آورید، نفس خود را بیرون دهید.

  • محدودیت های  تمرین حرکت کبرا در رفع بیماری های ستون فقرات

 این حرکت را بیماران مبتلا به زخم های گوارشی، فتق، بیماری های قلبی شدید، ورم مفاصل ستون فقرات و موارد شدید و حاد بیماری های مفصلی لگن خاصره و استخوان های خاجی نباید انجام دهند.

  • فواید تمرین حرکت کبری در رفع بیماری های ستون فقرات

  این تمرین برای درمان درد ستون فقرات و پشت، دردهای سیاتیک و تقویت عضلات کفل مفید است.

رفع بیماری های ستون فقرات با حرکت کمان

برای رفع بیماری های ستون فقرات روی شکم دراز بکشید. دست ها را در دو طرف بدن قرار دهید. دست های خود را عقب ببرید و با دست راست قوزک پای راست و با دست چپ قوزک پای چپ خود را بگیرید.

با کشیدن دست ها و پاها، سر، بدن و زانوان خود را بلند کنید تا تمام وزن بدنتان روی شکمتان بیفتد. چند ثانیه در همین وضعیت بمانید و به تدریج این مدت را به یک دقیقه برسانید. قوزک پاها را رها کنید و سر، قفسه سینه و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید.

  • محدودیت های حرکت کمان در رفع بیماریه ای ستون فقرات

 بیماران مبتلا به ورم مفاصل کشکک زانو، فتق، زخم های دستگاه گوارش، بیماری های روده ای و بیماری های قلبی نباید این تمرین را انجام دهند

  • فواید حرکت کمان در رفع بیماری های ستون فقرات

 این تمرین  موجب کاهش چربی و تقویت عصب سیاتیک می گردد.

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

Tagged with:  
moshavere