طرز صحیح ایستادن

ایستادن به مدت طولانی در موقعیت یکسان، ممکن است سبب آسیب پشت شما شود. بسیاری از فعالیتهای روزانه مانند انتظار اتوبوس، اتوکشیدن، شست و شو و پخت و پز، شما را به ایستادن وادار می کنند.

طرز درست ایستادن

در چنین شرایطی که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستید، سعی کنید تا یک پا را بالاتر  از دیگری قرار دهید که سبب تعادل لگن و صاف شدن گودی پشت  می شود.این عامل، فشار بر عضلات پشت را کاهش  میدهد.

حالت تعادل ایستادن

حالت تعادل

برای نمونه اگر در حال کارکردن روی یک میز یاچهارپایه بلند هستید، یک پا را روی پله ای بالاتر بگذاریدو اگر منتظر اتوبوس هستید، میتوانید یک پای خود را روی کیف خود استراحت دهید و اگر کیف همراه ندارید می توانید یک پا را خم کنید و دیگری را مستقیم نگه دارید. کافه داران در سراسر دنیا به این حقیقت پی برده اند که خم کردن یک پا در حالیکه پای دیگرمستقیم قرار دارد، سبب می شود تا فرد به کمردرد دچار نشود. به همین علت در همه این مکان ها چهارپایه هایی جهت استراحت پا وجود دارد تا دچار کمردرد نشوند.

طرز صحیح نشستن روی صندلی

– ما به نسلی تعلق داریم که به نشستن عادت کرده اند. تقریباً سه چهارم از ما در تمام روز در حالت نشسته قرارداریم. این عقیده که اگر کارگران بتوانند بنشینند در کار  مؤثرترعمل می کنند، در آغاز قرن جاری ظاهرشد؛ اما اخیرً مشخص شده است که حالت نشستن، فشار بیشتری روی دیسک ها اعمال می کند. بدین علت است که برخی محققان بر این عقیده هستند که ستون فقرات مردها برای نشستن اختصاص نیافته است. اگرچه در دنیای امروزی کسی نمیتواند بدون آنکه بنشیند، کاری را به پیش ببرد.


حالت صحیح نشستن

بنابراین به عواملی که مربوط به کجا و چگونه نشستن می شوند باید توجه کافی بکنیم. کارپژوهی آن شاخه از علم است که به مطالعه نحوه طراحی شکل اسباب خانه، مانند صندلی که متناسب با ستون فقرات باشد، می پردازد. متخصصان این علم پیشنهاد داده اند که برای یک  صندلی راحت و مناسب جهت نشستن باید:

(1) مهره های کمر کاملاً مورد حمایت  قرار گیرند.

(2) صندلی دارای پشتی باشد که پنج تا ده درجه از حالت عمودی بازتر باشد.

(3) جای نشستن صندلی باید چنان باشد که وزن فردی که روی آن می نشیند او را قادر سازد تا پاها را به زمین برساند و زانوانش اندکی بالاتر از سطح رانها قرار بگیرند.

(4) سطح صندلی نباید چندان بلند باشد به طوری که مهره های کمر با پشت صندلی در تماس قرار بگیرند.

(5) صندلی باید دارای دسته باشد.

ویژگی صندلی مناسب برای نشستن

- یک صندلی با پشتی مناسب باید دارای شکل(s) باشد که شبیه به مهره های کمر است. در عمل ممکن است پیداکردن چنین صندلی دشوار باشد ولی شما می توانید مبلمانی تهیه کنید که کاملاً مناسب گودی کمر شما باشد؛ به طوریکه در آن کاملاً احساس راحتی کنید.

میزان فشار به مهره های کمررا در وضعیت های مختلف نشان می دهد.

- صندلی هایی مناسب هستند که دارای پشتی راحت باشند. صندلی هایی که دارای پشتی است، باید ده درجه خمیدگی داشته باشد یا بتواند به  سمت عقی خم شود. وزن  وارده به ستون مهره ها را کاهش بدهد و به عضلات پشتی فشار وارد نکند.  صندلی که بیش از اندازه پر باشد سبب  می شود که بدن هنگام نشستن، در آن فرورود؛ این خود سبب تاشدن ناخودآگاه مهره های کمر می شود.

جای نشستن صندلی نباید زیاد پرو نرم باشد

جای نشستن صندلی نباید به مقدار زیاد پر و نرم باشد

طول صندلی باید تا اندازه ای باشدکه پاها بتوانند در سطح زمین  قرارگیرند به طوریکه زانوان در حالت خم شده زاویه 90 درجه بسازند. زیر زانو بهتراست در تماس با لبه صندلی قرار نگیرد. این خود سبب  می شود جریان آزاد خون تداوم داشته باشد. در صورتی که بیش از اندازه  بلند باشد، پاهای خود را روی چیزی مانند کتاب بگذارید.

8-11

بسیاری از صندلیها دارای فرورفتگی بیش از اندازه هستند. حدود 20 اینچ در صورتی که ران به طور میانگین از این مقدار کوتاه تر است و این امر سبب ایجاد فاصله بین قسمت کمر و پشتی صندلی  می شود.

8-12

در واقع عمق فرورفتگی صندلی باید حدود 38 تا 40 سانتی متر باشد. از آنجا که  شما به مدت زیادی در روی صندلی قرار می گیرید باید به نکات ذکر شده در جهت رفع عوارض احتمالی، توجه کافی کنید.

 

8-13

منبع : کتاب کمردرد پیشگیری و درمان

دکتر محی الدین فصیحی هرندی، فوق تخصص درد
آدرس مطب 1: تهران- بزرگراه جلال آل احمد (شرق به غرب)- نرسیده به بزرگراه چمران- نبش کوی پروانه- پلاک 2 -ساختمان پریسا- طبقه دوم- کلینیک درد چند تخصصی آسا
آدرس مطب 2: تهران – میدان توحید – ابتدای ستارخان – نبش کوثر یکم – ساختمان پزشکان کوثر – طبقه دوم



مشاوره درد

moshavere