درد ناحیه پشت زانو: علت و درمان

 

زمانیکه دچار آسیب دیدگی قبلی هستید و یادردی که هنگام بی تحرکی در ناحیه پشت زانو پا ایجاد می شود می تواند بسیار ناراحت کننده باشد اولین مرحله برای کاهش و درمان درد پشت زانو شناختن علل درد پشت زانو با اطلاع از وضعیت کامل بدن است. تشخیص مواردی که باعث ایجاد درد در بدن هستند و چگونگی درمان آن در بهبود کیفیت زندگی بسیار موثر است.

دلایل متفاوتی برای درد زانو وجود دارد شما برای تشخیص علت درد به علائم و نشانه های دیگری نیاز دارید دراین قسمت دلایل متفاوت درد پشت زانو ذکرشده است.

علت و دلایل

  • آرتروز

چندین نوع آرتروز وجود دارد که می تواند علت درد پشت زانو باشد. این بیماری التهابی بر اثر ازبین رفتن غضروف ها و اختلالات بعدازآسیب دیدگی ایجاد می شود دردناشی از آرتروز به صورت ناگهانی است  و با گذشت زمان ممکن است بدتر شود و هیچ گونه درمان زانودرد برای آن وجودن داشته باشد.

  • آسیب لیگامنت ها

زانو از استخوان ،غضروف ،لیگامنت ومایع ساخته شده است.آسیب دیدگی ها و کشیدگی بیش از حد زانو باعث آسیب به لیگامنت های زانو می شود ضربه های ناگهانی به زانو،درحین فعالیت های ورزشی و یا درهنگام تصادف باعث کشیدگی و پارگی لیگامنت ها و دردناحیه پشت زانو می شود.

  • کیست بیکر

جمع شدن مایع در زانو باعث ایجادکیست در پشت زانو می شود علل متفاوتی برای بروزاین شرایط وجوددارد.مایع سینویال که باعث لغزنده شدن زانو می شود می تواند براثر فشار زیاد بر روی مفصل زانو در پشت زانو جمع شود مشکلات زانو هم می تواندیکی ازدلایل بروز این شرایط و درد در پشت زانو باشد این مشکلات شامل پارگی لیگامنت هاو غضروف های زانو یا آرتروزاست.

  • کندرومالاسی کشکک

این عارضه معمولا در ورزشکاران رخ می دهد غضروف های زیر زانو نقش ضربه گیر زانو را در بدن ایفا می کنند استفاده بی رویه و آسیب دیدگی می تواند باعث آسیب دیدگی غضروف ها شود یکی از علایم درد پشت زانوی رایج این شرایط بروز درد در بیمار بعدا ز فعالیت و در هنگام شب است.

  • نرمی غضروف استخوان کشکک زانو

نرمی غضروف زانو یکی از رایجترین دلایل زانو درد است که براثر پریدن رخ می دهد این عارضه درافرادی که فعالیت های ورزشی انجام می دهند که درآن حرکت پرش است اتفاق می افتد.

  • پارگی مینیسک (غضروف)زانو

مینیسک یک دیسک کوچک است که به شکل سی انگلیسی است وباعث نرمی مفصل زانواست پارگی این ناحیه زمانی رخ می دهد که زانو ناگهانی پیچ بخورد و یا یکدفعه خم شود.

  • اضافه وزن

هریک پونداضافه وزن درفرد میتواند حدود5 پوند وزن اضافه بر روی زانو تحمیل کند حتی کسانی که حدود 10 گرم اضافه وزن دارند میتواندباعث ایجاد فشارقابل توجهی بر روی زانو  و علت درد پشت زانو شود و معمولا افرادی که دچار اضافه وزن هستند دچار دردهای شدید ناحیه زانو می شوند و این به این دلیل است که زانوهایشان نمی تواند وزن اضافه بدن رات حمل کنند.

علائم و نشانه ها

bigstock-Knee-Pain-11245283(1)

علائم درد پشت زانو ایجادمی شود.

1-تورم(به صورت خفیف وشدید)

2-احساس سستی در زانو

3-اشکال در راه رفتن و تحمل وزن بدن بوسیله زانو

4-سخت شدن مفصل

5-قرمزی وگرم شدن مفصل هنگام لمس آن

6-ضعف وعدم استحکام مفصل

7-صدای تلق تلق کردن

8-ناتوانی در راست کردن زانو به صورت کامل

درمان ها

درمان ها برای درد ناحیه پشت زانو متفاوت است و بر اساس نوع شرایط متفاوت می باشد.از بهترین راه ها و روش های درمان درد پشت زانو پا می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • تزریق

5141_725

اگرشما دچار ناراحتی به علت درد در پشت زانو هستید پزشک موارد مختلف درمان را به شما توصیه می کند و یکی ازاین درمان ها تزریق در زانو است.چندین نوع تزریق وجود دارد و یکی ازمهمترین درمان ها برای اکثرافراد است این تزریقات می تواند برای افرادی که با کمک درمان درد در پشت زانو ی دیگر مانند مصرف داروها ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن بهبودنیافته اند و یا افرادی که این داروها رابه دلیل عوارض جانبی برای بدن مصرف نمی کنندموثر باشد.

  • عملکرد تزریق

درابتدا پزشک باتزریق زانوی بیمار رابی حس می کند سپس برای تزریق مایع در بدن ازسوزن استفاده می کند بعداز تزریق شما درپایین کاسه زانو کاهش درد را احساس می کنید به گفته پزشکان این تزریق هیچ گونه ضرری ندارد و عملکرداین دارو و تاثیر آن در میان مفصل است.

درمان های متفاوت دارای عوارض جانبی متفاوت است که باید قبل از انجام آن باپزشک مشورت کنید. دونوع تزریق وجوددارد

1-تزریق کورتیکاستروئید

2-تزریق هایلرونیک اسیدhyaluronic acid

  • کاهش التهابات باتزریق استروئید

تزریق کورتیکاستروئید برای درمان درد و تورم ناشی ازجمع شدن مایع در پشت زانو بسیار موثراست این تزریق می تواند باعث ازبین بردن علائمی که بوسیله التهابات ایجاد شده شونداما این درمان درهمه موارد موثر نیست اگر شما می خواهید این درمان را انجام دهید موارد زیر را درنظرداشته باشید

این تزریق بسیا رسریع عمل می کند معمولا بعدازگذشت 24 تا48 ساعت باعث کاهش درد می شود

مزیت درمان درد در کوتاه مدت: به صورت میانگین کاهش درد بوسیله تزریق حداقل بعداز 6 تا8 هفته است و این تزریق تازمانیکه درد و علائم آن کاهش نیابد انجام میشود

شما نباید به صورت مکررتزریق انجام دهید: تزریق کورتیکاستروئید فقط برای اولین بارنتیجه بخش است و تزریقات بعدازآن اثرات کمتری دارد.

د رموارد شدید تزریقات می تواند یک یا3 مرتبه در سال انجام شود و استفاده بیش ازحداز تزریقات می تواند باعث آسیب دیدگی سلول زانو که عمل غضروف سازی را انجام می دهند بشود.

  • استراحت

استراحت یکی از بهترین راه های بازیابی بدن واحیای آن ازهرگونه آسیب دیدگی وبیماری است استراحت زانوها مخصوصا هنگام بالا رفتن از ارتفاع باعث کاهش اختلال در زانو می شود به دلیل اینکه جریان خون درآن ناحیه کاهش میابد.

  • یخ

یخ یکی از راه های طبیعی برای کاهش درد و التهاب است شما نباید از هرگونه کمپرس داغ بر روی مفصل استفاده کنید زیرا باعث باز شدن رگ های خونی و افزایش جریان خون و ایجادناراحتی در مفصل می شود.

  • تمرینات ورزشی

ناحیه پشت زانو که شما می توانید آن را باچشم ببینید محلی است که مستعدآسیب دیدگی است اگر درمان های اولیه ماننداستراحت ،یخ ویا فشرده سازی مفصل به کاهش درد پشت زانو کمک نکرد درمان های دیگرنیازاست دو مورد از این درمان ها تمرینات فیزیوتراپی ،استقامتی و کششی مفصل زانو است مواردی که می تواند به بهبودی بیشترکمک کندانجام تمرینات به صورت حرفه ای و منظم است.

  • فیزیوتراپی

درمان درد ناحیه پشت زانو بوسیله فیزیوتراپی بوسیله بیمه پوشش داده میشود وحداقل به یک هفته درمان نیازدارد تمرینات فیزیوتراپی به شکل ساده است و باعث تحرک مفصل به صورت کاملا سالم درمدت زمان کم می شود اکثر تمرینات بدون هیچ گونه دردی هستند اما تعدادی ازحرکات که باعث کشش لیگامنت ها می شود می تواند در مفصل ایجاد دردکند. اگردچار درد شدید،نترسید و موضوع را با پزشک درمیان بگذارید پزشکان می توانند برنامه جامعی را برای ایجاد توانایی درفرد طراحی کنند.

  • دار و و جراحی

درصورتی که درد بیمار شدید باشد درمان های جدی تری نیازاست اگر زانو ازقبل دچار آسیب دیدگی باشد و درد ایجادشود مصرف دارو،تزریق و جراحی ضروری است.

هرسه نوع درمانی که در بالا ذکرشد  تاثیر بسیارخوبی درکاهش درد پشت زانو در دراز مدت دارد.درمان های استروئیدی مانندتزریق درمواردشدید یا مصرف خوراکی داروها درمواردخفیف میتواند درکنترل درد و احیای بیمار بسیار موثر باشد آخرین گزینه برای درمان زانو درد عمل جراحی است که در روش ها ی جدید جراحی با ایجاد شکاف های کمتر این جراحی انجام میشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان