درمان دیسک بین مهره های گردن

[sbu_post_image]

مقدمه

گردن از تعدادی مهره تشکیل شده است که میان سر و تنه قرار می گیرد و بین این مهره ها دیسک هایی قرار دارد که ممکن است به تدریج و با گذشت زمان و افزایش سن و همچنین به علت و دلایل دیگری مانند عوامل محیطی،شوک ،ژنتیک ،ضربه،التهاب و عفونت این دیسک ها دچار مشکلاتی شده و از حالت نرمال و طبیعی خود خارج شده و باعث به وجود آمدن بیماری به نام دیسک گردن شود .درد گردن بیماری وخیمی است که باعث  می شود نتوانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید و از عارضه های بیماری دیسک گردن می باشد. این بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی شما در گردن می شود و همچنین منبع درد در شانه، بازو یا دست است درد ناشی از دیسک گردن می تواند به صورت خفیف ،شدید و حاد از گردن شروع شده و به بازوها و دست ها نیز انتشار پیدا کند و کاهی همراه با شانه درد، سردرد و سرگیجه باشد. در ادامه به بحث علایم دیسک کمر که  علت درد گردن است و هم چنین درمان آن میپردازیم.

softwer-b

افراد مبتلا به درمان دیسک گردن می توانند با مراجعه به کلینیک درد و (پزشک و بهترین متخصص ستون فقرات) و انجام تست های تشخیصی برای حاصل شدن اطمینان از بیماری دیسک گردن و تفاوت آن با آرتروز گردن و همچنین گردن دردهایی که ممکن است به علل مختلف به وجود بیاید از بهترین روش های درمان بدون جراحی مانند فیزیوتراپی ، ورزش گردن درد و حرکات اصلاحی، لیزر درمانی، تزریق، طب سوزنی، درمان دستی ، رژیم غذایی و همچنین عمل جراحی استفاده کنند که پزشک با توجه به نوع علایم دیسک گردن در بیماران مختلف مناسب ترین راه را برای معالجه دیسک  بین مهره های گردن انتخاب می کند.

فیلم عمل جراحی بیرون زدگی دیسک گردن توسط دکتر فصیحی:

دیسک بین مهره های گردن چیست؟

ستون فقرات از یک مجموعه از استخوان های به هم متصل به نام مهره تشکیل شده است. مهره طناب نخاعی را احاطه می کند و آن را از آسیب به بهترین نحو حفاظت می کند. عصب ها از طناب نخاعی خارج می شوند و به قسمت های دیگر بدن می روند و ارتباط بین مغز و بدن را فراهم می کند. مغز برای حرکت عضلات می تواند یک درخواست را به نخاع و از آنجا به سایر عصب ها بفرستد.

همچنین عصب ها اطلاعاتی مانند درد و دما را از بدن به مغز منتقل می کنند. مهره ها توسط دیسک و دو مفصل به نام مفاصل فاست به یکدیگر متصل شده اند. دیسک که از بافت های قوی متصل به هم تشکیل شده است که هر مهره را به مهره بعدی نگه می دارد.  دیسک به عنوان یک بالش یا ضربه گیر بین مهره ها عمل می کند. دیسک و مفاصل فاست به مهره ها اجازه حرکت می دهند و در نتیجه شما می توانید گردن خود را خم کنید یا به عقب و جلو بچرخانید.

ساختمان دیسک گردن

دیسک از یک لایه سخت خارجی به نام آنالوس فیبروسس و یک مرکز ژل مانند به نام نوکلئوس پولپوسس  تشکیل شده است. با افزایش سن، مرکز دیسک شروع به از دست دادن آب می کند که این باعث کاهش اثر دیسک به عنوان یک بالش خواهد شد. با فرسوده شدن دیسک ، لایه خارجی نیز ممکن است پاره شود. این موضوع باعث جابجایی مرکز دیسک (فتق دیسک یا پارگی دیسک گردن) از طریق یک شکاف بر روی لایه خارجی  به درون فضای اشغال شده توسط عصب ها و نخاع خواهد شد.

علائم و نشانه ها

 دیسک پاره شده بر روی عصب ها و نخاع فشار می آورد و ایجاد درد، بی حسی، گزگز یا ضعف در شانه ها و بازوها می شود. دکتر شما برای تشخیص دیسک بین مهره های  گردن، تغییرات در واکنش (رفلکس) شما، احساس و توان دست های شما را بررسی می کند. به ندرت، فتق دیسک گردن ممکن است بر روی طناب نخاعی فشار آورد و همچنین باعث مشکلاتی در پاها شود.

در شغل هایی مثل دندانپزشکی ، حروف نگاری ، افرادی که برای مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنند برای تمرکز و نگاه کردن به یک محل خاص ممکن است زمان زیادی گردنشان در یک وضعیت نامناسب قرار گیرد. همچنین مشاغلی که لرزش زیادی به گردن وارد می کنند مثل کارگرانی که زمین را با دریل سوراخ می کنند زمان نیروی زیادی برای مدت طولانی به گردنشان وارد می شود و ممکن است به گردن آن ها آسیب وارد شده و دچار علائم دیسک گردن شوند.

در عکس زیر می توانید فتق دیسگ گردن را مشاهده کنید

فتق دیسک گردن

علت و دلایل

بیشترین علل وجود گردن درد  و خشکی گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که رفع درد گردن ، در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.
خم کردن رو به جلوی گردن، حالت اندامی نامناسب (قوز کردن) به ویژه هنگام خوابیدن یا نشستن، فعالیت‌های درگیر کننده‌ی بازوها در جلوی بدن (برای مثال: ظرف شستن، رانندگی و …) و بلند کردن اشیاء چهار حرکتی هستند که همگی هر روز انجام می‌دهیم و در صورت تکرار، طول کشیدن یا شدید بودن میتواند علل دیسک گردن و کمر دامن می‌زنند

علت و دلایل بروز بیماری دیسک گردن و خشکی گردن کاملا ناشناخته است.عده ای معتقدند که ازبین رفتن دیسک های گردن براثرکهولت سن ایجاد می شود اما ممکن است این عارضه در افراد جوان هم رخ دهد. اما تعدادی از دلایل فتق دیسک بین مهره های گردن شامل شوک یا ضربه ،التهاب وعفونت  ژنتیک،محیط، و موارد دیگر است.

خم کردن رو به جلوی گردن، حالت اندامی نامناسب (قوز کردن) به ویژه هنگام خوابیدن یا نشستن، فعالیت‌های درگیر کننده‌ی بازوها در جلوی بدن (برای مثال: ظرف شستن، رانندگی و …) و بلند کردن اشیاء چهار حرکتی هستند که همگی هر روز انجام می‌دهیم و در صورت تکرار، طول کشیدن یا شدید بودن به بیرن زدگی دیسک کمر دامن می‌زنند. چرخاندن یا خم کردن گردن به طرفین نیز به دلیل متمرکز نمودن فشار بر یک طرف دیسک در بروز بیماری دیسک گردن بی‌تأثیر نیست و همگی می توانند علت دیسک گردن باشند. برجستگی دیسک گردن گاهی در پی حرکتی جزیی شامل خم کردن رو به جلوی گردن مانند از زمین برداشتن وسیله‌ای کوچک یا عطسه کردن رخ می‌دهد. دیسک در این موارد به طور طبیعی در معرض نیروهای حاصل از بلند کردن اشیاء، قوز کردن، خم کردن مکرر و طولانی مدت بوده است که در نهایت این نیروها در قالب رخدادی منجر به بیرون زدگی دیسک گردن شده‌اند.

لایه های خارجی دیسک یعنی فیبرهای انالوس براثراختلالاتی که درناحیه داخلی یعنی نوکلئوس مانندکاهش فضای دیسک رخ میدهد دچارپارگی میشوند بیماری فرسودگی دیسک می تواند باعث بیرون زدگی دیسک گردن هم شود.

  • اختلال درناحیه داخلی دیسک

این اختلال شامل آسیب به دیسک بدون هیچ گونه بدشکلی درناحیه خارجی دیسک است.اختلالات براثر ضربه به گردن به وجود می آید.بیماری فرسودگی دیسک می تواند بر اثر اختلال درناحیه درونی دیسک رخ دهد.

  • عفونت

یکی از دلایل دیسک گردن عفونت بین مهره های گردن است.

تشخیص

عموما  یک ارزیابی جامع و دقیق کلینیکی برای تعیین محل  نوع درد دیسک گردن و معاینه گردن و ارزیابی دقیق هرگونه ضعف، از دست داد حس و واکنش های غیر عادی فتق دیسک گردن را به بهترین شکل مشخص و محل آن را معین می کنند.

پزشک می تواند با بررسی ایکس ری، سی تی اسکن و ام آر آی ستون فقرات نسبت به بروز دیسک گردن یقین پیدا کند. عکس ایکس ری می تواند خارهای استخوانی و باریک شدن فضای دیسک بخاطر پیر شدن و خراب شدن ستون فقرات را نشان دهد اما قادر نیست فتق دیسک یا عصب ها را نشان دهد. سی تی اسکن و ام آر آی جزئیات بیشتری از همه عناصر ستون فقرات می دهد و می تواند بیشتر بیرون زدگی های دیسک گردن را نشان دهد.

همچنین، ممکن است از نوار عصب و عضله برای مشاهده علامت ها یا شواهد از تخریب عصب ها ناشی از دیسک گردن نیز ممکن است انجام شود.

در صورتی که علائم دیسک مهره های  گردن را در خود احساس کردید؛ برای راه درمان دیسک گردن هرچه سریعتر اقدام کنید.

در این قسمت به بهترین و کامل ترین  را ه ها و روش های درمان دیسک گردن میپردازیم. بسیاری از بیماران با علائم بیرون زدگی (فتق) دیسک گردن بدون هیچ درمانی بهبود می یابند.

برای بیمارانی که درد آنها ادامه می یابد گزینه های دیگری وجود دارد. داروهای زیادی وجود دارند که می توانند به کاهش درد های مرتبط با دیسک گردن کمک کنند. بسیاری از بیماران با استفاده از درمان های بدون جراحی بهبود می یابند. پزشک شما ممکن است که درمان های بدون عمل شامل زمان کوتاهی از استراحت، گردن بند طبی، داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم، داروهای بی حسی برای کنترل درد، فیزیوتراپی، تمرین ، نرمش و ورزش و همچنین تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی استفاده کند.

هدف درمان بدون جراحی دیسک گردن کاهش ناراحتی عصب ها ناشی از بیرون زدگی مواد دیسک، تسکین درد، و بهبود شرایط فیزیکی بیمار مبتلا به دیسک مهره های گردن است. این روش می تواند برای بسیاری از بیماران فتق دیسک گردنی با استفاده از یک برنامه درمانی منظم که اغلب ترکیبی از روش های درمانی مختلف است دنبال شود. همچنین شما میتوانید درمورد ادامه دادن  فعالیت شغلی خود بعد از دوره درمان دیسک ازپزشک سوال کنید

درمان بدون جراحی

تخمین زده می‌شود که بیش از 75% ما در مرحله‌ای از زندگی دچار گونه‌ای گردن درد یا کمر درد خواهیم شد. اما خبر خوش این است که اکثر ما بدون نیاز به جراحی بهبود خواهیم یافت و معمولاً درمان‌ بدون جراحی دیسک گردن و کمر مانند فیزیوتراپی دیسک گردن و کمر ، ورزش دیسک کمر، ورزش دیسک گردن در مقایسه با جراحی نتیجه بهتری به دست می‌دهند.

در درمان دیسک گردن بدون جراحی پس از شروع درد دیسک گردن، یک دوره زمانی کوتاه یکی دو روزه از استراحت بسیار مفید است. بعد از این دوره زمانی استراحت، شروع دوباره حرکت برای جلوگیری از ضعف عضلات و سفت شدن مفاصل بسیار مهم است.

پزشک شما با کمک پرستار و فیزیوتراپیست ها، آموزش و تعلیم تمرین های درمانی مختلف را برای تقویت گردن شروع می کند. این تمرینات ممکن است در خانه یا در کلینیک فیزیوتراپی ( در مواردی که تمرینات تخصصی هستند و یا نیاز به تجهیزات دارید) انجام شوند.

بسیار مهم است که تمرینات همانطور که توسط پزشک یا فیزیوتراپیست توضیح داده شد انجام شوند.  پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است از کشش، تحریک الکترونیکی، کمپرس گرم، کمپرس سرد، درمان دستی برای کاهش درد، التهاب و اسپاسم عضلات استفاده کند.

درمان غیر جراحی دیسک گردن در طب فیزیکی

در طب فیزیکی از آموزش، ورزش دیسک گردن ، وسایل فیزیوتراپی (مانند: سرما، گرما، تحریک الکتریکی عصب، امواج فراصوت، مادون سرخ و امثال آن ) برای درمان دیسک گردن استفاده می‌شود.

پزشکان فیزیوتراپی برای رفع گردن درد  و خشکی گردن با کمک درمان های متنوعی می توانند به کاهش درد مفصل گردن کمک کنند این درمان ها شامل موارد زیراست

ماساژ
آلتراسوند (باعث کاهش درد ماهیچه ها ومفصل می شود.)
تحریک الکتریکی عصب ازراه پوست با استفاده ازدستگاه الکتریکی TENS (درمانی که ازامواج الکتریکی برای کاهش درد استفاده می کند.)
تحرک مفصل (درمان های دستی که باعث بهبود عملکرد مفصل با کشش ماهیچه ولیگامان ها می شود.)
کشش (شامل کشش ها ی خیف مفصل گردن است) وباعث کاهش سریع درد دربعضی از افراد مخصوصا درصورتیکه درد ناشی ازتحریک ریشه عصب یا گرفتگی ماهیچه ها  و گرفتگی گردن باشد می شود.

  • دارو درمانی

drugs (1)

داروهایی که برای کنترل درد دیسک گردن استفاده می شوند مسکن نام دارند. بیشتر دردها با استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسین یا استامینوفن درمان می شوند. در بعضی موارد، دکتر شما داروهای شل کننده عضلات تجویز می کند.

اگر شما درد شدید و مزمن دارید، دکتر شما داروهای مخدر برای شما تجویز می کند. ولیکن، شما باید به همان میزانی که نیاز است از این داروها استفاده کنید تا دچار اثرات جانبی مانند خواب آلودگی و یبوست  یا وابستگی به دارو نشوید.

تمام داروها باید همانطور که توسط پزشک شما گفته شده مصرف شود. مطمئن شوید که پزشک خود را از تک تک داروهایی که مصرف می کنید مطلع ساخته اید، حتی دارو های بدون نسخه.

اگر دکتر قرص و داروهای ضد درد تجویز کرد، حتما درمورد اینکه این دارو روی شما چه اثری روی شما داشته به او بگویید. همچنین، دکتر خود را از اثرات آلرژیک داروها روی بدن خود آگاه سازید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مسکن هستند و همچنین برای کاهش تورم و التهاب ناشی از بیرون زدگی (فتق) دیسک گردن استفاده می شوند. این داروها شامل (آسپیرین) ایبوپروفن، ناپروکسین و انواع داروهای تجویزی هستند.

اگر پزشک شما داروهای ضد التهابی تجویز کرد، باید مراقب اثرات جانبی آن از جمله نارحتی شکم و خونریزی باشید. استفاده مزمن از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باید توسط پزشک نظارت شود.

داروهای کورتیکوستروئید چه خوارکی باشند چه از طریق تزریق در بعضی از موارد برای بازو درد شدید و گردن درد تجویز می شوند چرا که اثر ضد التهابی بسیار بالایی دارند. کورتیکوستروئیدها همانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند اثرات جانبی داشته باشند. در مورد مزایا و خطرات این داروها با دکتر خود صحبت کنید.

  • فیزیوتراپی

3747138611-1508x874_t

اگر علائم بیماری دیسک مهره های گردن  باگذشت یک هفته یابیشتردرمان نشد بیمار برای درمان به مراکزفیزیوتراپی برای کاهش  و رفع درد وتمرینات خاص گردن ارجاع داده میشود.

راه ها و روش های درمان های متنوعی توسط پزشک فیزیوتراپ توصیه میشود این درمان هاشامل تمرینات کششی، گرما وسرما، درمان های دستی (کایروپراکتیک) وغیره است.  میزان تاثیرهرکدام ازاین درمان ها  نامشخص است وبراساس مطالعات وتحقیقاتی که صورت گرفته است میتوان در مورد عملکرد هر یک ازاین درمان ها در درمان پارگی دیسک گردن مطلع شویم.

نکته ای که درانجام تمرینات و حرکات فیزیوتراپی بسیارمهم است توصیه پزشک برای ادامه حرکات درخانه است شرایط عمومی که پزشک برای بیمار توصیه میکند مصرف مسکن و انجام تمرینات ریلکس کردن و آرامش گردن است.

  • ورزش و حرکات اصلاحی

causes-of-neck-pain-04

هرزمان که شما احساس مطلوبی داشتیدپزشک به شما اجازه میدهد تا تمرینات کششی برای کاهش دردگردن وافزایش انعطاف این ناحیه انجام دهید.بهتراست این تمرینات را بعدازگرم شدن ماهیچه ها بوسیله دوش آب گرم ،حمام ،حوله انجام دهید.

درادامه چندنمونه از تمرینات کششی برای بیماری دیسک گردن وجوددارد که می توانید درخانه انجام دهید.

-به آرامی سرتان را به سمت چپ بچرخانیدبااستفاده ازدست چپ خود فشارآرامی برروی چانه خودبیاوریدتاسرتان کمی بیشتربچرخد این حرکت را به مدت 20 ثانیه نگه داریدوبه حالت اولیه بازگردانید وبرای طرف راست این حرکت را تکرارکنید.

– برای رفع درد دیسک گردن خودرابه سمت چپ کج کنید طوریکه گوش شما شانه تان را لمس کند بوسیله دست چپ خود فشار آرامی برروی گیجگاه ایجادکنید به مدت 20 ثانیه این حرکت را نگه دارید وبرای طرف راست آن را تکرارکنید.

-سرتان رابه ست پایین به جلو خم کنید طوریکه چانه تان سینه شما را لمس کند زمانیکه این حرکت را انجام می دهید شانه های خود را آرام نگه دارید این حرکت را به مدت 20 ثانیه نگه داریدو تکرار کنید.

– به سمت پشت به صورت طاقباز بخوابید زانوهای خود را خم کنید و یک پشتی برای حفاظت ازگردن به زیرسرخود قرار دهید سرتان رابه سمت جلو حرکت دهیدمانند هنگامیکه سرخود را به نشانه بله تکان میدهید این حرکت را به مدت 10 ثانیه نگه داریدوسپس رها کنید و آنرا 10 مرتبه تکرارکنید.

اگرهنگام انجام هرکدام ازاین حرکت ها دچار درد و ناراحتی شدیدفورا انجام آن را متوقف کنید.

  •  تزریق

trigger-point-injections-300x201

تزریق اپیدورال ممکن است در هنگام بروز دوباره درد دیسک گردن شدید توصیه شد.  این تزریقات کورتیکوستروئیدها درون فضای اپیدورال ( ناحیه دور عصب های ستون فقرات) توسط پزشک متخصص ستون فقرات انجام می شود.

تزریق اولیه ممکن است با یک یا دو تزریق دیگر در آینده دنبال شود. این کار باید به عنوان بخشی از یک برنامه توانبخشی درمانی جامع انجام شود.

تزریقات نقاط ماشه ای تزریقات مستقیم بی حسی موضعی (اغلب با کورتیکوستروئیدها ترکیب می شوند) درون بافت نرم دچار درد یا عضلات ستون فقرات هستند. اگرچه این داروها در مواردی برای کنترل درد مفید هستند، تزریق نقاط ماشه ای به درمان بیرون زدگی دیسک گردن کمک نمی کنند.

  • لیزر

لیزرهمیشه همراه با ایجادشکاف برروی بدن وبه صورت دقیق درمان را انجام میدهد این بسیارطبیعی است که جامعه این روش رابه عنوان یک روش مفید وکمک کننده برای درمان میشناسند. این شیوه درمانی یکی از شیوه های جراحی بسته ستون فقرات است. استفاده ازلیزر در نواحی خاصی ازبدن بسیار مفیداست.

فیلم عمل جراحی با لیزر برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن توسط دکتر فصیحی: 

برای مثال درجراحی لیپومنینگسل lipomeningcele بافت های چربی که بصورت غیرطبیعی وخطرناک باعث فشار بر روی نخاع شده است باکمک لیزر برداشته میشود.

  • رژیم غذایی

vitamiinha

ویتامین a یکی از موادآنتی اکسیدان است که به سیستم ایمنی بدن کمک میکندتا با بیماری ها مقابله کند این ویتامین برای مفصل کمربسیارمناسب است وبه ترمیم بافت ها وساختاراستخوان ها بسیارکمک میکند.این ماده هم چنین به بدن کمک میکند تا ازپروتئین به نحو موثری استفاده کند.

ویتامین a درگوشت گاو،گوساله ، جگرمرغ ومحصولات لبنی مانندشیر،کره ،پنیروتخم مرغ میوه های مرکبات ،زردآلو،شلیل،طالبی ،پرتقال، سبزیجات مانند هویج ، سیب زمینی شیرین واسفناج وجوددارد.

ویتامین بی 12 برای سلامت مغزاستخوان،بدن وستون مهره ها ورشد و عملکردطبیعی استخوان ها مناسب است.

ویتامین سی برای تولید کلوژن بدن بسیارموثراست کلوژن ماده ای است که باعث ایجاد بافت های سلولی بدن میشود. این ماده درترمیم آسیب هایی که به تاندون،لیگامنت و دیسک گردن واردشده است بسیارمهم است وباعث استقامت استخوان ها وسایربافت های بدن میشود.

ویتامین دی درجذب کلسیوم بدن و استقامت وسلامت استخوان ها بسیارموثراست. جذب کلسیوم کافی دربدن از پوکی استخوان واختلالات دیگری که به دلیل ضعف وشکننده شدن استخوان ها درستون مهره ها بوجودمی آید ودرنتیجه باعث شکستگی دردناک گردن میشود جلوگیری میکند.

ویتامین کا برای استخوان ها نیازاست تابتواندازکلسیوم به نحودرست استفاده کند ترکیب ویتامین کا وکلسیوم باهم برای استقامت استخوان ها وسلامت آنها بسیارمهم است ویتامین کا درجگر، گوشت خوک، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم برگ و بروکلی و محصولات لبنی وجود دارد.

آهن برای سلامت سلول ها موثراست و به سلول ها برای جذب اکسیژن وکربن دی اکسید کمک می کند.

منگنزدرتمام موادغلات ونان ها ، لوبیا، دانه ها ،مغزها،سیب زمینی،آوکادو،موز،کیوی ،میگو و سبزیجات مانند اسفناج، کلم برگ و بروکلی وجوددارد.

کلسیم برای سلامت استخوان وحفظ تراکم استخوان ها مخصوصا در سنین کهنسالی بسیار ضروری است. جذب کلسیوم کافی دربدن از پوکی استخوان واختلالات دیگری که به دلیل ضعف وشکننده شدن استخوان ها درستون مهره ها بوجودمی آید و در نتیجه باعث شکستگی دردناک گردن می شود جلوگیری می کند.

  • طب سوزنی

teb sozani5

هدف درمان گردن درد با طب سوزنی ، ایجاد تاثیر بروری سیتم اعصاب بدن مانندنخاع ، بخش میانی مغزوغده هیپوفیزاست.مطالعات نشان میدهدکه طب سوزنی باعث تحریک رگ های خونی و افزایش جریان خون دربدن میشود طب سوزنی با تمرکز روی کولسترول ،تری گلیسرید، فوسفولیپید موجود در خون باعث کاهش این مواد درخون میشود.
طب سوزنی تاثیربسیارخوبی درسیستم ایمنی بدن دارد.این روش باعث تولیدایندورفین (ماده ای که باعث کاهش درد در بدن است) دربدن میشود که به عنوان یک میانجی بین سیستم اعصاب مرکزی وسیستم ایمنی عمل میکند.طب سوزنی دردرمان دردهای شدید حدود55 تا 85 درصدموفقیت آمیزبوده است این میزان درمقایسه با درمان بوسیله مصرف مورفین بیشتربوده است درحالیکه درمان با مورفین حدود70 درصدموفقیت آمیزبوده است.

طب سوزنی درسراسرجهان به عنوان یک روش سم زدایی استفاده می شود برطبق مطالعات درحدود42 درصد افرادی که آزادانه درطول 3 ماه الکل مصرف میکرده اند وطب سوزنی را انجام میداده اند بعد از استفاده ازطب سوزنی مصرف الکل 28 درصد کاهش داشته است.زمانی که این آمارها را با انواع دیگردرمان ها مقایسه میکنیم نتایج شگفت انگیزی بدست می آید.

اگرچه اکثرافرادی که دچار دیسک گردن و درد ناحیه گردن هستند دراولین جلسه درمان بوسیله طب سوزنی باکاهش علائم این بیماری مواجه شده اند اما دست یابی به نتیجه دلخواه بعداز3 تا5 جلسه درمان حاصل میشود.

البته این به میزان شدت اختلال هم بستگی دارد معمولا هر چقدر درد دیسک گردن شدیدتر و مشکل مزمن ترباشد درمان های بیشتری برای کاهش درد در دراز مدت نیازاست. برای درمان شرایط مزمن دردناحیه گردن به مهارت زیادی درطب سوزنی نیازاست. استفاده ازفرمول های گیاهی مناسب،تغییردر رژیم غذایی و سبک زندگی وتمرینات اصلاحی برای بهبود مشکلات دیسک بین مهره های گردن وکاهش درد آن بسیارموثراست.

  • درمان دستی ( کایروپراکتیک)

 از روش های دیگری که می تواند در درمان دیسک بین مهره های گردن استفاده شود می توان به درمان دستی اشاره کرد که باید توسط متخصص انجام شود.

این روش درمانی صورت وارد آوردن فشار ناگهانی به مفصل انجام می شود . استفاده از روش کایروپراکتیک برای دیسک حاد بین مهره های گردن ممنوع می باشد.

  • سرما و گرما

معمولا استفاه ازکمپرس یخ در24 تا48 ساعت بعدازآسیب دیدگی برای کاهش التهابات توصیه میشود وبوسیله کمپرس گرم میتوان باعث بهبودسختی ماهیچه ها شد. برای بیماری ها گردن هم گمپرس یخ وگرم میتواند به عمق بافت ها رسوخ کند وباعث کاهش التهابات شود بنابراین ازهرکدام که بهترین نتیجه را درپی دارداستفاده کنید.

ازهرکدام ازکمپرس ها که استفاده میکنید (گرم یا سرد) آنرا برای 20 دقیقه برروی موضع قراردهید وسپس به مدت 40 دقیقه موضع را رها نگه دارید.کمپرس های یخ وگرم را حتما درون یک حوله قراردهید وبرروی موضع دردبگذارید وآنرا مستقیم برروی پوست خود قرارندهید چون ممکن است دچارسوختگی ناخوشایندی برروی پوست شوید.

درمان های دیگر

درمان های دیگری که برای دیسک بین مهره های گردن توصیه میشودشامل:

استفاده ازبالش های محکم هنگام خوابیدن میتواند به بیماران کمک کند سعی کنید بیشتر از یک بالش هنگام خوابیدن استفاده نکنید.همچنین تراکشن گردن، استخوان‌درمانی و… نیز از دیگر روش های درمانی مفید دیسک گردن می باشند.

درمان ها بسیارمتفاوت هستند وشما باید درصورت بروز علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

1-اگردردشدید و مزمن شد

2- بروزعلائمی مانندبی حسی ،ضعف ،دردپایدار وسوزن سوزن شدن یک ناحیه از بازو ودست همانطورکه قبلا توصیف شد.

3-بروزمشکل هنگام پیاده روی و دستشویی رفتن این علائم همچنین می توانندبا دیسک گردن هم افزایش پیداکند

اگراحساس گیجی وسیاهی چشم هنگام چرخاندن سروخم کردن گردن ایجادشداین عارضه براثر فشرده شدن سرخرگ هایی که از مغز تغذیه می کنند ایجاد می شود و باعث تغییردرستون مهره ها می شود.

درصورتی که درد دیسک گردن بسیار شدید شد روش های دیگر کاهش درد توصیه میشود به عنوان مثال شما ممکن است به کلینیک های درد برای کاهش و مدیریت درد ارجاع داده شوید آنها به شما برنامه ای را برای کنترل درد و زندگی کردن همراه بامقابله بادرد را پیشنهاد میدهند.

دردهای مزمن ناحیه گردن دربیشترمواقع براثر اضطراب وافسردگی بوجود می آید که احتیاج به درمان دارد.

درمان جراحی

2086721_879

برای بیمارانی که با درمان هایی که پیشتر گفته شد دردشان بهبود پیدا نکرد، ممکن است جراحی نیاز باشد. هدف جراحی برداشتن بخشی از دیسک که بر روی عصب ها فشار می آورد است. این جراحی دیسککتومی نام دارد. وابسته به اینکه محل بیرون زدگی دیسک گردن کجاست جراح برش هایی بر روی یا پشت گردن شما ایجاد می کند تا بتوند به ستون فقرات دسترسی پیدا کند.

تصمیم تکنیکی اینکه  برش بر روی جلو یا پشت گردن شما ایجاد شود تحت تاثیر بسیاری از عوامل از قبیل ناحیه دقیق بیرون زدگی دیسک گردن  و تجربه و ترجیح جراح است. با هر کدام از دو روش ، قسمت هایی از دیسک که بر روی عصب فشار می آورند برداشته می شود که معمولا نتیجه بسیار خوبی دارد. به علت برداشتن قسمتی از دیسک از جلو علاوه بر قسمت بیرون زده قسمت زیادی از دیسک را بر می دارد، انجام هم جوشی (فیوژن) به صورت موازی توصیه می شود.

نتایج مورد انتظار جراحی دیسک گردن

بسیاری از بیماران می توانند پس از مدت کوتاهی از جراحی دیسک گردن به خانه بروند بعضی اوقات 24 ساعت پس از جراحی. پس از جراحی پزشک شما دستور العمل های لازم برای مراقبت های بعد از عمل در مورد زمانی که می توانید به فعلیت های عادی روزانه خود برگردید را خواهد داد. یک برنامه توانبخشی جامع پس از جراحی برای کمک به از سرگیری فعالیت های روزانه زندگی توصیه می شود.

بیشتر بیماران از برنامه تمرینی پس از جراحی بهره می برند. از پزشک خود در مورد تمریناتی که به توانبخشی شما کمک می کنند سوال کنید.جراحی برای کاهش درد بازوها و شانه ها که در اثر فتق دیسک گردن به وجود آمده اند بسیار موثر است.

ولیکن بعضی از گردن دردها ممکن است باقی بمانند. بیشار بیماران به دیسککتومی به خوبی جواب می دهند، ولیکن مانند هر جراحی دیگری این جراحی نیز ریسک های خود را دارد. این ریسک ها عبارتند از خونریزی، عفونت، آسیب به اعصاب یا طناب نخاعی. همچنین ممکن است که درد با جراحی خوب نشود یا علائم دوباره برگردند. در 3 تا 5 درصد بیماران دیسک دوباره پاره می شود و دوباره علایم دیسک بین مهره های گردن بر خواهند گشت.

قیمت و هزینه

انتخاب نوع درمان از عوامل تاثیر گذار بر قیمت و هزینه است. نوع بیمارستانی که شما انتخاب میکنید، طول درمان و… بر بالا رفتن هزینه شما تاثیرگذار است.

تفاوت دیسک گردن و آرتروز

در آرتروز غضروف مفصل صدمه دیده و كم‌كم از بین می‌رود. اما دیسک کمرجابجا شدن دیسک بین مهره ای به پشت و فشار به ریشه های عصبی ستون مهره در ناحیه گردن و در نتیجه تحریک این ریشه های عصبی است.

پیشگیری

طرز صحیح قرارگیری بدن در موقعیت های مختلف  برای پیشگیری از دیسک بین مهره های گردن بسیار مهم است مثلا هنگام نشستن درپشت کامپیوتر باید به صورت صحیح بنشنید و نه اینکه سرشما به جلو و پشت شما به صورت قوزکرده باشد و کاملا صاف بنشیند. انجام یوگا ،پیلاتس برای پیشگیری از دیسک گردن توصیه می شود.

نتیجه گیری

در این  مقاله ما سعی کردیم اطلاعاتی را درمورد دیسک بین مهره های گردن در اختیار شما بازدید کنندگان گرامی قرار دهیم تا بتوانید با علت ها و دلایلی که ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود  از جمله افزایش سن ،عفونت ،ضربه و عوامل دیگری که به آن ها اشاره کردیم و همچنین علائم و نشانه های ایجاد شده در این بیماری و تفاوت آن با  علائم آرتروز گردن آشنا شوید و با مراجعه به موقع به پزشک متخصص و روش های بدون جراحی شامل ورزش ،حرکات اصلاحی، لیزر، فیزیوتراپی، دارو درمانی، تزریق و درمان دستی و عمل که هر کدام با صلاحدید پزشک برای شما در نظر گرفته می شود استفاده کرده، دیسک گردن را درمان کنید و از احساس خوب سلامتی برخوردار شوید .

امیدواریم این مقاله و اطلاعات آن برای شما مفید و موثر واقع شده باشد…

نویسنده: دکتر محی الدین فصحی هرندی

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان