درمان سردرد و میگرن

ayl-Migraine_Headache1_140607055-360x240

اگر در طول هفته ۳ بار یا بیشتر گرفتار سردرد می شوید، قطعاً نیاز به پیگیری آن دارید. اکثر مردم در طول سال یا ماه به سردردهای کمی دچار می شوند.

به هر حال بیش از سه بار سردرد در هفته از سطح معمول تحمل فراتر است. در واقع، حتی یک سردرد شدید در هر هفته که در مجموع ۵۲ سردرد در سال را تشکیل می دهد نیز ار حد عادی و طبیعی بیشتر است.

انواع

  • سردرد خوشه ای

اگر سر درد در ناحیه ی جلوی سر و پیشانی رخ دهند و معمولاً بعد از چند ساعت بدون مصرف هیچ گونه دارویی از بین روند، ممکن است به سردردهای خوشه ای (کلاستر) مبتلا شده باشید. علت سردرد خوشه ای ناشناخته است، اما الگوی وقوع این سردردها نشان می‌دهد که اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن (هیپوتالاموس) می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

سردرد خوشه ای، سردردهای خیلی شدیدی هستند که معمولاً یک یا دو ساعت طول می کشند و سبب درد در ناحیه ی جلوی پیشانی و چشم ها می شود.

بعضی از بیماران مبتلا به سردرد خوشه ای احتقان بینی و ریزش اشک را نیز تجربه می کنند. مردان ، مبتلایان اولیه به سردردهای خوشه ای مزمن هستند اما خانم ها نیز به سردرد خوشه ای  مبتلا می شوند.

چون سردردهای خوشه های  مختصر هستند به این معنی نیست که سردردهای خوشه ای نسبت به سایر سردرد مزمن درد کمتری دارند. سردردها از هر نوعی، می توانند بی نهایت دردناک باشند.

  • سردرد تنشی

سردرد تنشی (سردرد عصبی) برخلاف نامش لزوماً به وسیله ی استرس های خیلی زیاد در زندگی ایجاد نشده اند، اصطلاح تنش در این نوع سردرد به عضلات خیلی کشیده و منقبض شده مرتبط است (در سردرد تنشی، استرس خیلی زیاد گاهی می تواند به عنوان یک محرک محسوب شود). سردردهای تنشی خیلی رایج، قابل درمان و پیشگیری می باشند.

1472h

  • سردرد اورژانسی

بعضی از سردردها طبق گفته ی پزشکان سردردهای اورژانسی هستند. زیرا می توانند هشداری از یک اختلال پزشکی شدید نظیر سکته مغزی و پارگی عروق خونی (آنوریسم) در مغز باشند.

حتی اگر سردرد شدید دارید به این موضوع توجه کنید. اگر یک سردرد جدید غیر مشابه با سردردهای قبلی و شدیدتر از آن ها به سردرد شما اضافه شده است نیازمند کمک اورژانسی هستید، زیرا زمان بسیار حیاتی است.

  • سردرد شدید

اگر بیشتر سردردهای شما شدید هستند  عاملی برای نگرانی است و بیش از این نمی توان تأکید کرد که باید هر چه سریع تر به سراغ یک پزشک بروید.

اگر تاکنون به خاطر سردرد شدید، پزشک شما را ویزیت نکرده حتماً از یک متخصص وقت بگیرید. خیلی از مردم خودشان را در یک سری سردردهای باتلاقی گرفتار می کنند که سبب می شود سردردها شدیدتر از گذشته شوند.

  • سردرد هنگام کار

اگر سردرد شما را در هنگام کار تحت تأثیر قرار می دهد،  مطمئن باشید که تنها نیستید. در یک مطالعه ی منتشر شده  محققان، زمان بهره وری در محل کار را در ۲۹ هزار نفر تجزیه و تحلیل کرده اند.

آن ها متوجه شدند که در طی حدود دو هفته، شایع ترین مشکل گزارش شده توسط کارگران که موجب شده مرخصی بگیرند، سردرد بوده است (۴/۵ درصد) که به دنبال آن، کمردرد با (۲/۳ درصد) و التهاب مفاصل یا آرتریت با (۲درصد) قرار داشتند.

  • سردرد گردنی

سردرد سرویکوژنیک  یا سردرد گردنی سردرد شایعی است که معمولاً به وسیله ی آرتریت، بیماری دژنراتیودیسک یا اسپاسم عضلات گردن ایجاد می شود.به طور عمده سردردهای گردنی، سردردهایی هستند که از درد در گردن یا شانه منشاء می گیرد که به تنهایی در پیشانی، گیجگاه و یا نواحی دورچشم تجربه می شود.

سر درد و میگرن امروزه به یکی از بیماریهای رایج در بین انسانها تبدیل شده است . با مشاهده فیلم زیر ، شما میتوانید با بهترین درمان سردرد و میگرن آشنا شوید.

درد پشت سر و گردن می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد، اما نتیجه حاصل از آنها مشابه است. به این ترتیب تحریک اعصاب درد در ناحیه سر و گردن می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی از طریق سیگنال‌های انتقال یافته از طریق این اعصاب به مغز شود. میزان درد و ناراحتی بیمار در این شرایط می‌تواند به علت ایجاد مشکل بستگی داشته باشد. به این ترتیب فرد ممکن است درد مداوم داشته یا درد وی به صورت موقتی بوده و در هر ناحیه‌ای از سر احساس شود. این احساس ممکن است به صورت تیر کشیدن و قلب زدن بوده یا به صورت گرفتگی در ناحیه سر احساس گردد. درد بیمار در این شرایط ممکن است به صورتی باشد که در عملکرد عادی فرد اختلال ایجاد نکند، یا اینکه باعث ناتوانی فرد شود.

درمان

برای درمان سردرد بهتر است که در زندگی تان تغییراتی را ایجاد کنید. با ایجاد این تغییرات می توانید از بسیاری از سردردهای خوشه ای، تنشی و سایر سردردها در اولین مرحله پیشگیری کنید.

در قدم اول برای درمان سردرد هر مشکل اساسی پزشکی که دارید مثل تیروئید، دیابت و یا سایر مواردی که باعث سردرد شما می شوند را درمان کنید. فراموش نکنید که داروهای قطعی و اصلی هم می توانند سبب سردرد یا تشدید آن شوند. یک کتاب مرجع پزشکی که شامل داروهای تجویزی و غیر تجویزی است می تواند مفید باشد. انتخاب یک پزشک مجرب برای کسب بهترین درمان سردرد مهم است.

مثلاً متخصص داخلی غدد بهترین متخصص برای درمان بیماری های متابولیک مانند بیماری های تیروئید و دیابت است. اگر سردرد سینوسی مزمن دارید که ناشی از سینوزیت است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. وقتی که سردردتان ناشی از اختلال چشم است متخصص چشم را ملاقات کنید.

از بهترین روش های درمان سردرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای ضدافسردگی

خیلی از بیماران هنگامی که پزشک به آن ها توصیه می کند برای رفع سردردشان از داروهای ضدافسردگی استفاده کنند متعجب و رنجیده می شوند. با این حال داروهای ضد افسردگی به ویژه آن هایی که در رده ی سه حلقه ای هستند نشان داده اند که در درمان بعضی سردردها مؤثر می باشند. بعضی از داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای نظیر پروتریپتلین و نورتریپتیلین تحریک کننده هستند، در حالی که سایر داروهای این رده مثل آمی تریپتیلین معمولاً آرام بخش و سست کننده می باشند.

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مثل آمی تریپتیلین می تواند سبب افزایش وزن، احتباس ادرار، خشکی چشم و دهان، یبوست، سستی و خستگی مزمن شود. مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) مثل پروزاک (فلوکستین) و سرترالین می تواند سبب گیجی، بی خوابی و رعشه شوند. ونلافاکسین نمونه دیگری از (SSRI) می باشد که گاهی اوقات برای درمان سردرد مزمن استفاده می شود.

بعضی بیماران باید از مصرف داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای با هم اجتناب کنند، به ویژه آن هایی که دچار گلوکوم، فشار خون پایین و احتباس ادرار که از قبل وجود داشته است.

  • داروها، ویتامین ها و مکمل ها

خیلی از مردم تصور می کنند که فقط داروهای تجویزی قدرت زیادی برای مقابله با سردردهای شدیدشان را دارد. این تفکر اغلب درست است اما داروهای دیگری مثل آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن نیز وجود دارند که ممکن است در کنترل سردرد به شما کمک کنند. به علاوه گاهی اوقات مکمل های معدنی و ویتامین ها ممکن است در کاهش تعداد و یا شدت سردرد کمک کننده باشند. مثلاً ممکن است مکمل هایی نظیر ویتامین B2، منیزیم یا ملاتونین برای مبتلایان به سردرد به خصوص کاهش علایم میگرن یا سردرد خوشه ای مؤثر باشند. در عین حال مصرف مکرر داروهای بدون نسخه و مکمل ها خطراتی را در پی دارد.

NSAIDs-drugs

  • داروهای (استامینوفن، آسپرین و A.C.A)

خیلی از مردم برای کاهش و درمان سردرد و سایر دردهای شان مثل درد آرتریت به داروهای بدون نسخه، شبیه استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین تکیه می کنند. با این وجود، هنگامی که سردرد دارید فقط زمانی که از این داروها به طور موقتی مصرف می کنید درد شما برطرف می شود. یک قرص آسپرین بچه ریسک سکته و حملات قلبی را در خیلی از مردم کاهش داده است. استفاده مزمن از این داروهای به ظاهر بی ضرر می تواند به صورت خطرناکی به سلامتی شما آسیب برساند.

  • کاهش استرس

اگرسردردهای شما با استرس هایتان ارتباط دارد بهتر است  برای درمان سردرد به دنبال یک روان پزشک یا روان شناس باشید. لطفاً توجه داشته باشید که حتماً نباید اختلالات شخصیتی متعدد یا شیزو فرنی داشته باشید که یک متخصص بهداشت روانی را ملاقات کنید. استرس زیاد به طور قطع عضلات را تحت فشار و کشش قرار می دهد و سبب تغییراتی در خیلی از هورمون ها و مواد شیمیایی بدن می شود.

گاهی اوقات دارو و سایر درمان سردرد که شما آن ها را امتحان می کنید در زمانی که واقعاً دچار استرس هستید به اندازه کافی نیستند و ممکن است نیاز به دریافت کمک در رابطه با آن چه سبب ایجاد استرس در شما شده داشته باشید.

استرس یک القا کننده اصلی سردرد برای تقریباً هر نوع نوع سردردی می باشد. بنابراین هنگامی که راه های مؤثر برای کاهش استرس را پیدا می کنید معمولاً در پی آن سردردهایتان (تعداد و شدت آن) کاهش می یابد. البته آن چه در مورد یک شخص به خوبی پاسخ می دهد در مورد فرد دیگر به خوبی جواب نمی دهد، اما معمولاً اقدامات مؤثری وجود دارد که می توانید انجام دهید تا سطح استرس را کاهش دهید. نظیر یادگیری نحوه ریلکس کردن عضلات به طور پیشرفته، خواب کافی و تشخیص و پیشگیری از محرک های غذایی. بطور کلی داشتن یک رژیم غذایی میگرن مناسب.

  • ریلکس کردن عضلات به طور پیشرفته (تمدد اعصاب)

خیلی از افراد که تحت فشار استرس هستند از طریق شل کردن عضلات پیشرفته، فشارهای عمده استرس را کاهش می دهند. در یک پژوهش بیمارانی که به طور مزمن مبتلا به برگشت اسید معده بودند از طریق درمان های آرام سازی عضلانی واقعاً قادر به کاهش اسید معده شده بودند. در واقع سطح اسید معده ی خیلی از افراد پس از این که درمان شل سازی عضلانی را انجام دادند طبیعی بود. چگونه محققان متوجه شدند که میزان اسید معده این افراد چه مقدار است؟ با استفاده از ابزار خاصی که محققان در اختیار داشتند و درمعده ی این افراد قرار داده بودند قادر به اندازه گیری میزان اسید معده گروه شل سازی عضلانی قبل و بعد از درمان شدند. برای انجام آزمایش در حالت رقابتی بیشتر، افراد بیشتر غذای اسیدی مثل پیتزا و نوشابه دریافت کردند. البته مشکل شما برگشت اسید معده نیست (اگر چه ممکن است این مشکل را نیز داشته باشید) بلکه سردرد مزمن می باشد.

اگر درمان شل سازی عضلانی می تواند به افراد کمک کند تا اسید معده را کاهش دهند آیا این معنا را نمی دهد که می تواند در کنترل سردردهای مزمن نیز کمک کننده باشد به نظر ما امکان پذیر است. برای یادگیری نحوه انجام درمان ریلکسیشن عضلات می توانید از یک درمانگر متخصص و یا یک فرد با تجربه کمک بگیرید. این تکنیک ها باعث آرامسازی و تمرکز بر روی بخشی از بدن می شود و تصور می کنید که تمام این استرس ها و فشار ها از بدن خارج می شوند. بعضی از مردم این تمرین های ذهنی را با تصویرسازی از شل نمودن پاها شروع می کنند. آن ها به سراغ زانو، قسمت تحتانی کمر و سایر قسمت های فوقانی می روند تا به سر و گردن می رسند. سایرین برعکس عمل می کنندو این درمان را از بالا شروع می کنند و به تدریج شل سازی را به سمت بخش های پایینی بدن می برند. هر دو روش مناسب است.

ریلکسیشن عضلات و تمدد اعصاب ممکن است برای بعضی از افراد احمقانه و اتلاف وقت به نظر برسد اما این ها افرادی هستند که بیشتر به این اقدامات نیاز دارند. ممکن است نگران باشید که در انتهای جلسه ریلکسیشن به خواب بروید. این درست است، بنابراین جلسات را خیلی سنگین برگزار نکنید. ممکن است پس از انجام این فعالیت ها بیش از حد آرام و ریلکس شوید. زمانی را تنظیم کنید که پس ازشام باشد تا حداقل 30 دقیقه تمدد اعصاب و ریلکسیشن داشته باشید. نکته جالب آن که در مواقعی که نگران و غمگین نیستید، راه کارهای حل مشکلات در نظر شما پیشقدم و جلودار خواهند بود، این یک مزیت است ولی نباید به عنوان هدف تمرین ها تلقی شود.

  • خواب کافی

اگر شما هر 5 تا 6 ساعت و یاکمتر می خوابید کافی نیست. بدن زمانی که در شب به استراحت می پردازید خود را بازیابی می کند و هورمون هایی وجود دارد که تنها در شب تولید می شوند و باعث بازسازی مجدد و رفع آسیب های بدن خواهند شد. رویاها ممکن است نقشی در پاک کردن تارهای ذهنی تنیده شده داشته باشند و مطالعات نشان داده اند افرادی که از رویاپردازی محرومند بسیار آشفته و غیر منطقی خواهند بود. هنگامی که بدن تان را با کمبود خواب فریب می دهید یا به دلیل استرس و یا سایر اختلالات باعث کسری خواب می شوید اغلب در خطر گسترش سردرد مزمن به خصوص سردرد صبحگاهی هستید. البته همه ی افراد دچار سردرد نمی شوند بلکه بعضی از افراد دچار درد شکم، درد کمر یا سایر اختلالات پزشکی می شوند پس یکی از راه های درمان سردرد خواب کافی است

he4301

  • بیوفیدبک

 بیوفیدبک یک درمان غیر تهاجمی در درمان سردرد است که با کمک یک درمان گر یا تکنیسین انجام می شود. یک جلسه ی عادی حدود 30 دقیقه طول می کشد. گیرنده های ساده ای که علایم حیاتی را نظارت می کنند بر روی پوست شما قرار داده می شوند و به سادگی در انتهای جلسه از بدن جدا می شوند. به وسیله ی بیوفیدبک تغییرات بدن را روی صفحه ی مانیتور خواهید دید و متوجه می شوید که آرام هستید یا تحت فشار. به وسیله ی مشاهده واکنش ها بر روی صفحه مانیتور خیلی از افراد می توانند خود را برای تغییر اماده کنند که منجر به آرام سازی بیشتر آن ها می شود.

فرضیه ای که بیوفیدبک بر مبنای آن بنا شد آن است که اگر قادر به کاهش موفقیت آمیز حرارت بدن، فشار خون، نبض، ضربان قلب و سایر علایم حیاتی باشید پس متعاقب آن می توانید احساس آرامش بیشتر و سردرد مزمن کمتری (که بوسیله ی استرس ایجاد می شوند) داشته باشید. استرس اغلب، باعث یک پاسخ جنگ و گریز در بدن می شود که علت شتاب گرفتن تمام علایم حیاتی در هنگام استرس است. شما از چیزهایی که واقعاً عذاب تان می دهند می گریزید یا می ایستید و می جنگید؟ به جای یک مقابله ی فیزیکی شبیه غارنشینان، به طور شفاهی بحث یا مقابله می کنید. این امر باعث افزایش سطح استرس هورمونی می شود. دوره های ثابت از این واکنش های جنگ و گریز منجر به استرس مزمن، اضطراب و در نهایت سردرد راجعه می شود.

بیوفیدبک در هنگامی که انجام می شود، مستقیماً درباره ی آن چه که استرس را از بدن خارج می کند بحث نمی کند، اما در عوض کمک می کند تا تمرکز کرده و پاسخ بدن به محرک های استرس را تنظیم کنید. هنگامی که می توانید واکنش ها را کنترل کنید، اگر چه محرک های استرس هنوز وجود دارند اما احساس غمگینی نخواهید داشت. شما پاسخ به محرک را ادامه می دهید تا بر مبنای پاسخ مناسب شاد و یا غمگین باشید. وقتی شاد یا غمگین هستید علایم حیاتی تغییر خواهند کرد اما اگر بیوفیدبک کار کنید، کنترل بهتری بر روی واکنش های روز به روز برای حوادث روزانه خواهید داشت. بیوفیدبک برای هر فردی کارساز نخواهد بود. اشخاص تیپ A (پرانرژی) ممکن است با مدیرت زمان در این درمان مشکل داشته باشند. زیرا ممکن است آن ها بر روی دستاورد زمانی که اساس بیوفیدبک است متمرکز شده باشند. بیوفیدبک می تواند برای خیلی از مردم دچار سردرد مزمن مفید باشد.

نمی توانید بدانید آن درمان به شما پاسخ می دهد مگر این که برای چندین جلسه آن را امتحان کنید. بعضی محققان اشاره دارند که تکنیک های آرام سازی که در طی جلسات بیوفیدبک یاد گرفته می شوند می تواند در آینده به عنوان یک مرجع در زمانی که افراد دور از کامپیوتر هستند مورد استفاده قرار گیرد. بدین معنی که اگر شما در بیوفیدبک مهارت پیدا کنید، وقتی مملو از استرس هستید ابزار دیگری خواهید داشت. این ابزار می تواند به کاهش خطر گسترش سردرد یا یک مشکل پزشکی دیگر کمک کند.شکل دیگر بیوفیدبک الکترومیوگرافی (EMG) است که گیرنده های ویژه، کشش روی عضلات خاص را اندازه می گیرند و نمایش می دهند.

هم چنین شما یاد می گیرید تا عضلات گرفتار را آرام و شل کنید، به ویژه عضلات صورت، گردن و شانه ها. بیوفیدبک (EMG) می تواند در سردردهای نوع تنشی بسیار مؤثر باشد. در خیلی از موارد بیماران ابتدا شل و آرام سازی عضلانی پیشرفته را یاد می گیرند سپس بیوفیدک EMG. اگر به همه اشکال بیوفیدبک علاقمند هستید از پزشکتان بخواهید متخصصی که در این زمینه فعالیت دارد را به شما معرفی کند. بعضی از پزشکان مثل نورولوژیست ها، بیوفیدبک را پیشنهاد می کنند.

هم چنان که بعضی از روانشناسان تن درمان و ورزش درمانی را پیشنهاد می کنند. ما این نوع درمان به طور مکرر در بیماران مبتلا به سردرد، گردن درد، کمردرد، و حتی بیماران دچار اضطراب به کار می گیریم. این یک تکنولوژی قدرت دهنده است که به اشخاص اجازه می دهد قسمت هایی از بدن که معمولاً تحت کنترل اختیاری نیستند را کنترل کنند.

  •  نوروفیدبک

درمان جدیدتر از بیوفیدبک می باشد، که ممکن است سر درد شما را به طور قابل ملاحظه ای برطرف کند و به عنوان ابزاری جهت پیشگیری از سردردهای بیشتر باشد. نوروفیدبک از الکتروآنسفالوگراف (EEG) استفاده می کند که وسیله ای است که امواج مغزی بیمار را از طریق الکترودهای قرار داده شده در نواحی خاصی از جمجمه اندازه می گیرد. به وسیله ی نوروفیدبک بیماران امواج مغزی را بر روی مانیتور می بینند و هنگامی که آن فعال است بیماران به طور هوشیارانه می توانند امواج مغزی را تغییر دهند. با چنین اقدامی آن ها تعداد و شدت سردرد را کاهش می دهند.

نوروفیدبک برای درمان سایر اختلالات مثل افسردگی،  اختلالات خواب، بیش فعالی و کمبود تمرکز در افراد بزرگسال نیز به کار می رود (خیلی از افراد، دچار سردردهای مزمن مبتلا به افسردگی و یا اختلالات خواب هستند). نوروفیدبک مزایای متعددی دارد. ممکن است کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید. به هرحال نوروفیدبک یک درمان نسبتاً جدید است که در عین حال بحث برانگیز بوده و هنوز نمی توانیم به بیماران پیشنهاد کنیم. بعضی از پزشکان این شیوه را مناسب می دانند در حالی که سایر هنوز مشکوک هستند.

  • طب سوزنی

طب سوزنی در کاهش و درمان اکثر سردردهای مزمن مؤثر است. مطالعات نشان داده طب سوزنی به کاهش تکرار و شدت میگرن کمک می کند. طب سوزنی ممکن است در درمان سردرد گردنی نیز مؤثر باشد. طب سوزنی چیست؟ استفاده از سوزن های بسیار ریز که در نواحی خاصی از پوست وارد می شود. شکل دیگر طب سوزنی عبارت است از: طب سوزنی الکتریکی، که از سوزن برای انتقال ایمپالس الکتریکی استفاده می کنند.

طب سوزنی بر مبنای یک تئوری چینی پیچیده بنا شده است. خیلی از پزشکان اعتقاد دارند آن چه واقعاً در هنگام فعالیت طب سوزنی رخ می دهد آن است که سوزن ها تولیدن آندورفین و مسکن های طبیعی می کنند که به ناحیه ی تحریک شده می فرستند. گاهی اوقات تسکین می تواند کاملاً هیجان آور باشد. خیلی از متخصصان طب سوزنی پزشک نیستند، و ما معتقدیم که بهترین راه برای دریافت درمان سردرد از طریق یک پزشک یا یک فرد تعلیم دیده، متخصص و دارای مجوز می باشد.

  • تحریک الکتریکی

بعضی از افراد مبتلا به سردردهای مزمن، داروها، طب سوزنی و سایر درمان ها را امتحان می کنند و هنوز اثری در عدم یا کاهش سردرد نمی بینند. سپس به وسیله ی پزشکان تحریک الکتریکی را آزمایش می کنند که به اختصار (E-stim) نام دارند و پاسخ خوبی هم دریافت می کنند. تحریک الکتریکی برای بعضی افراد مفید و در بعضی افراد اصلاً پاسخگو نیست که هیچ کس هم دلیل آن را نمی داند. به طور معمول تحریک الکتریکی ممکن است در بیماران دچار سردردهای تنشی و یا دردهای اسکلتی عضلانی نظیر آن چه در سردردهای گردنی نسبت به بیماران سایر سردردها یافت می شود بهترین جواب را داشته باشد. درمان یا تحریک الکتریکی را با درد ناشی از شوک الکتریکی اشتباه نگیرید.

تحریک الکتریکی باید یک تحریک ملایم ایجاد کند که شما آن را احساس کنید ولی دردناک نباشد. هم چنین ممکن است قادر به دریافت درمان به وسیله تحریک الکتریکی باشید، که به وسیله ی پزشکتان صورت می گیرد یا این که شما را به یک درمان گر دیگر می دهد. تحریک الکتریکی از طریق پوست (TENS) یا تحریک الکتریکی عصبی پوستی (PENS) ایمپالس های الکتریکی هستند و درمان با تحریک الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند و به معالجه سردردهای مکرر می پردازند. به وسیله ی TENS الکترودها در مکان های ویژه ای روی بدن قرار می گیرند تا سطوح پایین امواج الکتریکی را منتقل کنند.

در PENS معمولاً برای انتقال ایمپالس الکتریکی از سوزن به جای الکترود استفاده می شود که باعث کنترل درد می شوند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که سردردهای تنشی، سردرد میگرنی و سایر سردردها، درمان با PENS به طور برجسته ای سردرد بیمار را کاهش می دهد.. هم چنین ضمن آن که سطح فعالیت فیزیکی در طول روز بالاتر از قبل خواهد بود کیفیت خواب نیز بهبود می یابد. TENSو PENS نباید در بیمارانی که پیس میکر یا دستگاه تنظیم کننده قلب دارند مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند و حتی سبب وارد نمودن شوک غیر ضروری به بیمار شود.

  • یوگا و تای چی

خیلی از افراد به وسیله ی انجام ورزش های یوگا و تای چی قادر به کسب آرامش می باشند. تای چی شکلی از هنر نظامی چینی است که حرکات حیوانات را شبیه سازی می کند مثل مار و درنا. یوگا شامل یکسری از ورزش های خاص خود می باشد و هم چون تای چی، فرد تمرین ها را از سطح مبتدی شروع می کند. هنگامی که در حرکات و ورزش ها ماهر شوید در نهایت به مراحل پیشرفته وسخت تر قدم می گذارید. هر دو نوع تای چی و یوگا می توانند در فرد احساس کنترل سردرد و آرامش را فراهم کنند.

yoga_3

میگرن

گاهی اوقات میگرن ، سردرد استفراغی یا سردرد کور نامیده می شود. میگرن تقریباً همیشه سبب سردرد شدید در سر است. مبتلایان به میگرن اکثر اوقات برای از بین بردن  سردرد به رختخواب پناه می برند.

نور خورشید، یا حتی صدای ضعیف می تواند میگرن را به شدت افزایش دهد، به همین دلیل افراد مبتلا به میگرن معمولاً از دیگران می خواهند تا در حالی که در یک اتاق کاملاً تاریک دراز کشیده اند آن را تنها بگذارند تا سردردشان فروکش کند. سردردهای میگرنی، خیلی شایع هستند و اگر به آن مبتلا هستید، قطعاً تنها نیستید. اکثر مبتلایان به میگرن خانم ها هستند (۱۸ درصد زنان ۶ درصد مردان). اکنون برای افراد  مبتلا به میگرن داروها و درمان های مؤثر زیادی در دسترس است در حالی که در گذشته این گونه نبوده است.

سردردهای میگرنی ناحیه تمپورال : ناحیه تمپورال یعنی جایی که شاخه های عصب زیگوماتیکوتمپورال  zygomaticotemporal درمیان ماهیچه تمپورالیس قرارگرفته است دراین درمان هم ازایندوسکوپیک استفاده میکننداما با برداشتن بخش هایی ازعصب به جای تراش ماهیچه ها میگرن درمان میشود.این درمان ها باعث احسا س خفیفی برروی پوست ناحیه عصب تمپورال میشودوکمک میکند تا آسیب ها را به حداقل برساند.

سردردهای میگرنی ناحیه اوسیپتال occipital  : ناحیه جلوی گردن یعنی جایی که عصب اوسپیتال درماهیچه سمیسپینالیس کاپیتیس semispinaliscapitis قرارگرفته بوسیله جراحی باز درمان میشوددراین جراحی باتراش دادن بخش های کوچکی ازعصب سمیسپینالیس وباتزریق چربی به زیرپوست باعث حفاظت ازآن میشود. همچنین به منظور درمان میگرن روش های دیگری همچون ماساژ، تحریک مغناطیسی مغز و … نیز وجود دارد.

علائم

  •  سردرد

شایع ترین علامت میگرن سردرد بسیار شدید است. وقوع سردرد تقریباً همیشگی است و در اغلب موارد در یک طرف سر رخ می دهد. اگرچه ممکن است گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی از یک طرف سر به طرف دیگر منتقل شود.

در حدود یک سوم از میگرن ها ممکن است درد خود به خودی در هر دو طرف سر رخ دهد. از تمام علائم میگرن، سردرد معمولاً مهم ترین عامل زجر دهنده ی بیماران است. ممکن است این درد چند ساعت تا چند روز طول بکشد مگر آن که داروی مناسبی برای بیمار تجویز شود.

  •  تهوع و استفراغ

خیلی از افراد مبتلا به میگرن از تهوع و استفراغ نیز رنج می برند. گاهی اوقات بعد از تهوع نسبت به قبل از آن احساس بهتری دارند. اگر متوجه شدید که نمی توانید میزان داروی سردرد را به دلیل وجود تهوع و استفراغ کاهش دهید، از پزشک درخواست کنید برای شما داروی ضدتهوع تجویز کند.

ممکن است این کار کمی انزجار آور باشد، اما تهوع شما خاتمه خواهد یافت. آن ها مسکن هستند و موجب تسکین میگرن شما خواهند شد.

  • حساسیت به نور و صدا

 نور شدید و سر و صدای زیاد برای خیلی از افراد مبتلا به میگرن محرک های عمده ای هستند که باعث تشدید سردرد میگرنی آن ها می شود. حساسیت به نور اغلب فوتوفوبی (نورگریزی) نامیده می شود.

در حالی که حساسیت به صدا فونوفوبی (صدا گریزی) نام دارد. علی رغم چگونگی نامیده شدن آن ها افرادی که به نور شدید و یا سرو صدای زیاد حساس هستند، واقعاً از نور و صدا نمی ترسند، بلکه سر و صدای زیاد و نور شدید باعث تشدید سر درد آن ها می شود. بنابراین علی رغم واژه و نام فوبیا، آن ها شبیه فوبیای ترس از مار، عنکبوت، یا سایر موارد ترسناک نیستند.

درمان میگرن

درمان میگرن شامل دومرحله است .1- مرحله پیشگیری ازبروزمیگرن 2- مرحله درمان

پیشگیری بهترازدرمان است هدف درمان ها پیشگیری ازحمله های میگرنی است.به دلیل اینکه میگرن شرایط بسیارپیچیده ای است درمان های متنوعی هم برای درمان این بیماری وخطراتی که باعث بروز این بیماری میشودوجوددارد.

درمرحله درمان،پزشک باتوقف مواردی که باعث بروزمیگرن شده است به درمان آن میپردازد وبه طورخلاصه به درمان مریت meritsودرمیتdemerits مربوط میشود.

انواع مختلفی ازدرمان ها برای درمان میگرن وجوددارد مثلا امکان درمان میگرن با تغذیه وجود دارد. علاوه براین داروهایی که برای درمان سایربیماری هااستفاده میشود میتواندبرای درمان وپیشگیری بیماری میگرن استفاده شود.داروهایی که برای درمان وجودداردبه دودسته تقسیم میشود.

1-داروهای مسکن درد:اگرچه این داروها به عنوان یک درمان بی نتیجه شناخته شده است اما این داروها میتوانند هنگام حمله های میگرنی باعث توقف علائمی شوند که قبلا شروع شده است.

2- داروهای پیشگیری کننده : این نوع داروها که باید به صورت منظم استفاده شود ومعمولا روزانه مصرف میشوند باعث کاهش شدت دردهای میگرنی میشوند.

انتخاب راهکارها برای کنترل دردهای میگرنی بستگی به میزان وشدت سردردها وکاهش عملکردبیماربابروزاین درد وشرایط دیگر دارد.مصرف بعضی ازاین داروها برای خانمهای شیرده وحامله و سر درد کودکان پیشنهادنمیشود. پزشک برای مصرف صحیح داروها شما را راهنمایی میکند.

جراحی ماهیچه ها و آزاد کردن نقاط تریگر یا ماشه ای

این نوع جراحی اولین بارتوسط یک جراح پلاستیک به نام دکترباهامان جیورون Bahaman Guyuron کشف شد این پزشک معتقداست که میگرن زمانی بوجود می آید که اعصاب حسی بدن بوسیله ماهیچه های اطراف خود تحت فشارباشد.عصب ملتهب میشودواین التهابات باعث بوجودآمدن سردردهای میگرنی میشود. 3تا ازماهیچه های که درزیر عنوان شده است و درمیان ماهیچه ها قراردارد تحت شرایطی به عمل جراحی نیازدارند 1-زمانیکه بزرگترین عصب اوسیپیتال  occipital  که درمیان ماهیچه سمیسپینالیس کاپیتیس semispinaliscapitis سوراخ شود2-عصب زیگوماتیکوتمپورال  zygomaticotemporal که درمیان ماهیچه تمپورالیزtemporalis قراردارد3- عصب ساپرااوربیتال supraorbital یا ساپراتروچیلیر supratrochlear که درمیان ماهیچه های گلبرالglabellarقرارداردماهیچه های گلبرال شامل (سوپرسیلی supercilii شیاردار،سوپرسیلی ضعیف ،ماهیچه پروسروس procerus)است.مطالعات زیادی درموردتاثیراین نوع جراحی برای درمان میگرن وجودداردوبیشتراز90 درصدبیمارانی که درمان بوسیله بوتاکس راانجام داده اند حداقل 50 درصدشان بهبودی کامل دردمیگردن داشته اند.

جزئیات این روش

بیمارانی که معاینات برروی عصب ها ی بدن وبعدازآن درمان بوسیله تزریق بوتاکس داشته اند معتقدند که تزریق بوتاکس درمان میگرن نتیجه موفقیت آمیزی داشته است.نقطه تریگریاماشه ای یا به صورت تکی وچندتایی برای درمان انتخاب میشود.سردردهای میگرنی ازیک ناحیه که به آن نقطه تریگریا ماشه ای گفته میشود شروع میشود ودر نقاط دیگرسرمنتشرمیشود.برای تشخیص بیماری مشخص کردن وشناسایی نقطه ماشه ای یا تریگر اولیه بسیارمهم تر ازسایرنواحی درداست به دلیل اینکه این التهابات مانند یک درخت است وازنقطه ماشه ای شروع میشود ودرهمه سرمنتشرمیشود. سردردهای میگرنی :درعصبهای گلبرالglabellar و ساپرااوربیتال supraorbital یا ساپراتروچیلیر supratrochlear انجام میشوددراین جراحی که بوسیله تراش دادن ماهیچه های سوپرسیلی  ,supercilii انجام میشود و ازایندوسکوپیک که بسیارشبیه به جراحی زیبایی کشیدن صورت است استفاده میکنندسردردهای میگرنی را درمان میکنند. همچنین امکان درمان میگرن با فیزیوتراپی میسر است

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up