درمان دیسک کمر با تزریق اوزون

واژه فتق دیسک کمر (herniated disk) برای اشاره به مشکلی استفاده می شود که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود. فقط فردیکه آسیب دیدگی دیسک کمر دارد و این مشکل را تجربه کرده، می تواند عذاب و درماندگی این بیماری را توصیف نماید. این درد عذاب آور بوده و هر حرکتی این درد را شدید تر می کند. این درد یک علامت هشداردهنده هست که میبایست به آن توجه نمایید، در صورت انجام اقدامات لازم، این ناراحتی و درد عموما متوقف شده و مشکل دیسک کمر حل می شود.

اوزون چیست؟


ازون يک ماده‌ی مرکب طبيعي است که از سه اتم اکسيژن تشکيل شده است و غالباً با علامت O3 نشان داده می‌شود (برای متمايز شدن از شکل بسيار فراوان‌تر اکسيژن که با O2 نشان داده مي‌شود). قسمت عمده‌ی اوزون موجود در طبيعت، در جو کره‌ی زمين ساخته و در همان جا يافت مي‌شود. مشخصه‌ی گاز ازون بوی تند آن است. اوزون هنگامی ساخته می‌شود که یک جریان الکتریکی مانند صاعقه از یک توده گاز اکسیژن (O2 ) عبور کند. بار الکتریکی باعث شکسته شدن مولکول اکسیژن به دو اتم مجزا می‌شود. اغلب اتم‌های اکسیژن، بلافاصله دوباره با یکدیگر ترکیب می‌شوند و گاز اکسیژن (O2) را تشکیل می‌دهند. اما درصد بسیار کمی از مولکول‌های اکسیژن تکی هم با یکدیگر ترکیب می‌شوند و ازون (O3) را می‌سازند. مولکول ازون بسیار ناپایدار است و به سرعت به اکسیژن (O2) تبدیل می‌شود. اما آنچه که ازون را به یک عامل درمان کننده بسیار قوی تبدیل کرده است، دقیقاً همین ناپایداری شیمیایی است.

عارضه‌های درمان شده با گاز ازون


ازون درماني مي‌تواند برای درمان تقريباً همه دردهايي که ممکن است شما احساس کنيد، کارآيي داشته باشد. از جمله می‌توان به درمان دیسک کمر ، کمر درد، گردن درد، آسيب شلاقي گردن، فتق ديسک‌ها، درد قسمت پايين کمر، درد پاشنه پا (فاسئيت پلانتار)، سندرم تونل کارپ (مجراي مچ دستي)، پارگي تاندون‌ها، سندرم مفصل گيجگاهي فک تحتاني، درد عصب سياتيک، خار پاشنه، نوروما (ورم عصب)، بيماری آرنج تنيس بازان (التهاب قسمت خارجي آرنج)، آسيب‌ديدگي ماهيچه گرداننده شانه، آسيب‌ديدگي زانو و هر نوع آسيب ورزشي ديگر اشاره کرد. چون ازون درماني باعث بازیايي و ترميم بافت غضروفي می‌شود، بنابراين اين روش برای درمان استئوآرتروز لگن و زانو هم کارآيي بسيار بالايي دارد. مزيت بزرگ روش ازون درماني آن است که فقط روشي برای برطرف کردن درد نيست، بلکه مشکل را به طور کامل و هميشگي درمان می‌کند.

مزایا


علاوه بر بهبودی سریع‌تر و عوارض کمتری که این روش در مقایسه با جراحی دارد، سایر مزایای آن عبارت است از:

•    یک روش درمانی با حداقل تهاجم است.
•    یک روش درمان سرپایی است.
•    انجام آن به زمان بسیار کوتاهی نیاز دارد.
•    هزینه‌های آن بسیار کمتر از جراحی است.
•    یک روش درمان بدون درد است.

آمادگی قبل از اوزون تراپی دیسک کمر


پزشک توصیه‌های لازم را برای آمادگی پیش از درمان اوزون تراپی دیسک کمر به بیمار ارائه می‌دهد. پزشک ابتدا از بیمار خون می‌گیرد، سپس آن را با گاز اوزون مخلوط می‌کند و مخلوط حاصل را در موضع مورد نظر تزریق می‌کند. اگر خون گیری از بیمار برای تهیه ترکیب لازم باشد، بیمار باید شب قبل از درمان به خوبی استراحت کند و صبح یک صبحانه مقوی و سالم میل کند. همچنین بیمار باید مایعات فراوان بنوشد تا آب بدن تامین شود.

روش عمل


پس از انتخاب مناسب بیمار، برای تبادل نظر با وی و برخی بررسی‌های زیربنایی علائم دیسک کمر ، روزی برای حضور بیمار در بیمارستان تعیین می‌شود. بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی: یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس که در آن تصویرهای زنده گرفته می‌شود) برده می‌شود. تمام اقدامات احتیاطی در خصوص ضد عفونی کردن مدّ نظر قرار می‌گیرد. سپس بیمار به شکم می‌خوابد و دیسک(های) مشکل دار مشخص می‌شود. تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می‌گردد. توجه داشته باشید که ازون درمانی دردناک نیست و تمام بیماران به خوبی آن را تحمل، و در طول انجام فرایند با ما صحبت می‌کنند. پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (قابل مشاهده توسط بیماران)، سوزن در جای مناسب قرار گرفت، عامل مخالف (ماده حاجب نسبت به اشعه) برای مشاهده معماری دیسک تزریق می‌شود. به این کار دیسکوگرام می‌گویند.

مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌شود. چنانچه این عمل توسط پزشک ماهر انجام شود، ساده و بی‌خطر خواهد بود. بخش مشکل این فرایند قرار دادن سوزن داخل دیسک است که اجراکننده برای انجام آن باید آموزش لازم را دیده باشد. برای بیمار، کل فرایند شبیه تزریق است؛ اما برای پزشک، معادل جراحی پارگی دیسک کمر آسیب‌شناختی است. روش اوزون تراپی کمر درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد. بنابراین در پول و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند. روش ازن تراپی برای گردن درد نیز کاربرد دارد .

پرسش‌های متداول


آیا می‌توانم در زمان اوزون درمانی ویتامین مصرف کنم؟

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، E، A و B، کاروتن و متیونین، سیستئین، لوسین و سلنیوم در زمان اوزون درمانی به منظور محافظت در برابر اکسیداسیون به بیمار داده می‌شود. با این توصیف بهتر است در مدتی که اوزون درمانی انجام می‌دهید، ویتامین‌های نام برده را مصرف نکنید. در روز تزریق مواد مغذی فوق را مصرف نکنید، البته مصرف اقلام خوراکی مدتی پس از تزریق اشکالی ندارد. مواد معدنی و مولتی ویتامین‌های دیگر را می‌توان بدون بروز کم‌ترین مشکلی همراه با اوزون درمانی مصرف کرد.

آیا در زمان اوزون درمانی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنم؟

رژیم غذایی سالم برای موفقیت اوزون تراپی بسیار مهم است. به این ترتیب بخشی از اوزون تزریق شده به دلیل واکنش دادن با مواد زائد و غیرضروری موجود در غذای مصرفی هدر نمی‌رود. می‌توان گفت که رژیم مخصوص اوزون تراپی، غذاهای سالم و نه فست فودهای مورد علاقه اکثر ما است، البته توصیه می‌کنیم چنین رژیمی را همواره رعایت کنید؛ برای مثال سعی کنید غذاهای فراوری شده و مسموم را از برنامه غذایی خود حذف کنید. یک رژیم غذایی سالم از 20 % کربوهیدرات‌های پیچیده، 10 % یا کمتر چربی و مخلوط مواد مغذی و پروتئین تشکیل می‌شود. البته بهتر است چربی حیوانی، برای مثال گوشت قرمز میل نکنید. اگر حذف کامل گوشت قرمز برایتان مقدور نیست، حداقل مصرف آن را به حداقل برسانید. به هیچ وجه چربی تشکیل شده از روغن‌های فرابکر را مصرف نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up